Osallistuin keväällä 2019 Trainer4You:n järjestämään Voimavalmentaja -koulutukseen. Odotin saavani uusia eväitä niin valmentajan työhöni kuin myös omalle urheilu-uralleni klassisen voimanoston parissa. Korkeista odotuksista huolimatta koin, että koulutus jopa ylitti odotukseni.

Koulutuksessa oli mielestäni sopivassa suhteessa niin teoriaa kuin käytännön harjoitteluakin. Itse odotin ennen kaikkea luento-osuuksia – mutta pakko myöntää, että myös käytännön demoilta sai paljon uusia työkaluja sekä entistä laajempaa liikepankkia kotiin vietäväksi niin päivittäiseen valmennustyöhön kuin omaan harjoitteluunkin.

Isoimmat oivallukset tulivat voimaharjoittelun ohjelmointiin liittyen

Omalla kohdallani kurssin odotetuin kokonaisuus oli voimaharjoittelun ohjelmointi. Pohdin koulutuksen aikana paljon omaa treenaamistani ja sainkin useita oivalluksia lähijaksojen aikana.

“Huomaan itse, että jos pidempiaikainen harjoitussuunnitelma puuttuu, tulee helposti tehtyä tasaisen tappavia keskiraskaita treenejä. Ei todella raskaita, mutta ei toisaalta tule kunnolla kevennettyäkään harjoittelua.”

Ymmärsin muun muassa sen, miten tärkeää urheilijana on aina vähintään ylläpitää kaikkia ominaisuuksia. Kokenut urheilija ei pysty kehittämään kaikkia ominaisuuksia samanaikaisesti – mutta vaikka pääpanostus olisi jossain tietyssä ominaisuudessa, ei muita ominaisuuksia voi unohtaa.

Omalla kohdallani tämä koski erityisesti maksimivoimareservin ylläpitoa perusvoimakausilla. Helposti kisojen jälkeen on tullut tehtyä vähän turhan pitkään perusvoimaharjoittelua ILMAN selkeää maksimivoimatasojen ylläpitoa.
Toki kun perusvoimaharjoittelussakin on tullut painotettua n. 5-8 toiston sarjoja pääliikkeissä, ei varmasti isoa pudotusta ole maksimivoimatasoihin tullut (ja hyvin tässä toistaiseksi on tullutkin kehitystä) – mutta jatkossa aion silti panostaa enemmän myös tälle puolelle.

Lisäksi jäin pohtimaan kevennysjaksojen merkitystä ja toisaalta harjoittelun suunnittelun tärkeyttä kevennysten näkökulmasta. Huomaan itse, että jos pidempiaikainen harjoitussuunnitelma puuttuu, tulee helposti tehtyä tasaisen tappavia keskiraskaita treenejä. Ei todella raskaita, mutta ei toisaalta tule kunnolla kevennettyäkään harjoittelua.

Omien valmennettavieni kohdalla näitä asioita on aina ollut helpompi hahmottaa ja niitä tuleekin toteutettua, sillä asioita tarkastelee ns. ”ulkopuolisen silmin”. Omalle harjoittelulleen kuitenkin helpommin sokaistuu.
Suunnitelmallisuus onkin tärkeää, jotta harjoittelu on kehittävää – ja toisaalta myös siksi, että palautuminen on riittävää (niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä).

Kurssityön tekeminen syvensi uuden oppimista

Koulutukseen kuului kurssityön tekeminen, joka oli käytännössä 3 kuukauden harjoitusohjelman tekeminen maksimivoiman, nopeusvoiman, kestovoiman tai lihasmassan kehittämiseen. Oli todella hyvä, että opittuja asioita ”joutui” viedä heti käytäntöön, jolloin asioihin tuli syvempää ymmärrystä. Monta isoa oivallusta tulikin tehtyä vasta kurssityötä tehdessä, mm. kokonaisvolyymien hallinta konkretisoitui ja opin hahmottamaan yksilöllisesti sopivien harjoitusvolyymien määrää hyvin toteutetussa harjoitusohjelmassa.

“Yksi syy koulutukseen lähtemiseen olikin kouluttajan ammattitaito ja kokonaisvaltainen ymmärrys voimaharjoittelusta ja sen ohjelmoinnista.”

Toisaalta koen, että tämä oli yksi opettavaisimmista osuuksista koko koulutuksen aikana. Kurssityötä tehdessä opitut asiat nivoutuivat yhteen ja myös ennestään tuttuja asioita tuli kerrattua useaan otteeseen. Näin sai myös hyvin kokonaisvaltaisen käsityksen siitä, millaisista palasista hyvin suunniteltu harjoitusohjelma koostuu.

Kouluttaja Tuomas Rytkönen osoittautui juuri niin asiantuntijaksi, kuin olin osannut odottaa. Minusta on hienoa seurata, kun joku puhuu intohimoisesti itseään kiinnostavasta aiheesta. Tuomaksesta paistoi innostus ja ammattitaito aiheeseen liittyen ja oli mahtavaa seurata hänen työskentelyään.

Tietotaitoa riitti ja tiukkoihinkin kysymyksiin sai vastauksia koulutuksen aikana. Yksi syy koulutukseen lähtemiseen olikin kouluttajan ammattitaito ja kokonaisvaltainen ymmärrys voimaharjoittelusta ja sen ohjelmoinnista.

Tieto siitä, että opitut asiat pohjaavat voimaharjoittelusta tehtyyn kokonaistutkimusnäyttöön sekä pitkään valmennuskokemukseen, toivat paljon lisäarvoa ja olivat yksi syistä juuri Trainer4You:n Voimavalmentaja-koulutukseen osallistumiselle.

Kaiken kaikkiaan olen todella tyytyväinen koulutukseen ja sain siitä paljon eväitä eteenpäin. Iso kiitos koulutuksen järjestäjälle Trainer4You:lle, kouluttajalle Tuomakselle sekä huipuille kurssikavereille! Tästä on hyvä jatkaa taas hieman viisaampana ja ammattitaitoisempana valmentajana ja urheilijana eteenpäin.

Teresa Martikkala

Ps. Voit seurata minua sosiaalisessa mediassa:
Instagram: @ttteresaa
Facebook: Personal Trainer Teresa Martikkala
Nettisivut/blogi: www.teresamartikkala.com

Kansikuva Larieemeli Kuusisto (@kuusilari)

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here