Lupaus paremmasta – Riinan ja Lupaus PT –studion kasvutarina

Olen saanut kertoa tarinani jo aikaisemminkin Trainer4You:n blogissa ja Unelmaduuni -dokumenttiprojektissa. Kun katsoin nyt tuon viime tammikuussa kuvatun videon, tuli mieleen ainoastaan yksi ajatus: OMG miten paljon asiat ovat jo tässä ajassa muuttuneet!Joulukuussa 2014 aloittanut LUPAUS-studio toimi vielä tämän vuoden alussa yhden studion ja pt -tiimin voimin. Huhtikuussa käynnistimme toiminnan myös kokonaan uusissa tiloissa ja pt -studioita on nyt kaksi. Alkuvuodesta starttasi myös uusi digi-liiketoimintayksikkömme, jonka voimin tähtäämme kansainvälisille markkinoille.

Tyttö, joka unelmoi isosti

Kirjoitin huhtikuussa muuttomme aikaan blogiin tytöstä, joka unelmoi isosti ja kerroin, mikä oli unelmani silloin, kun opiskelin Trainer4You:lla Personal traineriksi. Haaveenani oli jo siinä vaiheessa valoisa, avara pt studio Helsingin kattojen yllä, jossa on hyvä feng shui ja upeita personal trainereita töissä. Ensimmäisen pt studion perustaminen palasikin vahvasti mieleeni uuden tilan vuokrasopimuksen allekirjoittamisen myötä.Moni asia on yrittäjyyteni ja kuluvan vuoden aikana muuttunut, mutta yksi on ja pysyy, nimittäin isosti unelmoiminen. Haluan edelleen sheikata liikunta- ja hyvinvointialaa ja haluan tehdä monia asioita eri tavalla. Uskonkin, että asioiden eri tavalla tekeminen ja eri kantilta katsominen ovat elinehto maailmassa, joka sekin jatkuvasti muuttuu.Hyvinvointistudio Lupaus

Riinan vinkit tuotteistamiseen ja brändin rakentamiseen

Miten LUPAUS on päässyt tähän pisteeseen ja mitä se on edellyttänyt? Ainakin sen, että tuotteistus, katelaskenta, myynti ja markkinointi ovat kunnossa. Eikä tämäkään yksin riitä, vaan lisäksi on oltava sydän mukana tekemisessä. Kaikki lähtee siitä, että tiedät mitä teet, myyt ja tapaat ihmisiä. Ja seisot vankkumattomasti arvojesi ja ajatustesi takana.

Määritä tavoite omalle tekemiselle

Liikunta- ja hyvinvointiala on kasvanut muutaman viime vuoden aikana melkoisesti ja sen myötä myös kilpailu on koventunut. Onkin mietittävä sitä, miten erottuisi joukosta. Mieti siis, mitkä ovat omat vahvuutesi, määritä tavoitteesi ja tee suunnitelma tavoitteeseen pääsemiseksi.Personal trainerit määrittävät valmennuksen alussa asiakkaalleen tavoitteet, mutta oletko määrittänyt tavoitetta omalle tekemiselle? Jos tavoite on iso, tee pienempiä välitavoitteita. Mitä konkreettisempi suunnitelma on, sitä helpompaa on toteutus.

Lähde ulos ja tapaa ihmisiä

Ihmisten tapaaminen on älyttömän tärkeää, sillä huipputuote ei yksin riitä. Sille on oltava olemassa tarve. Ihmisiä tavatessasi pääset happotestaamaan tuotteesi ja sen, miten ihmiset siihen reagoivat, jolloin voit tarvittaessa muokata sitä.Myynnissä ja markkinoinnissakin kaikkein tärkein asia on tavata ihmisiä, jutella ja myydä. Odottamalla oven taakse harvoin muodostuu asiakasjonoa, eikä pelkkä sosiaalisessa mediassa läsnäolo riitä vielä mihinkään.Mikä tahansa ihmisten kohtaaminen voi olla hyvä mahdollisuus kertoa tekemisestäsi ja myydä ajatuksiasi. Etsi siis itsellesi oikeat kanavat ja kokeile rohkeasti. Seuraa myös sitä, mistä liidisi ja asiakkaasi tulevat ja panosta toimiviin ratkaisuihin, joiden avulla kykenet palvelemaan heitä.Kun tuote on kunnossa ja asiakkaita riittää, on tärkeää kirkastaa ansaintamalli ja laskea, onko homma kannattavaa. Tämän vuoksi omaa ajankäyttöään kannattaa seurata tarkasti ja mitoittaa hinta kannattavaksi suhteessa omiin kuluihin sekä ajankäyttöön.

Brändin rakentamisen perusta

Yksi omista tavoistani verkostoitua ja tavata ihmisiä on osallistua erilaisiin tapahtumiin. Eräässä sosiaalista myyntiä käsittelevässä tapahtumassa vahvan henkilöbrändin itselleen rakentanut Ville Tolvanen neuvoi, että ”kannattaa riisua itsensä alasti, kulkea kaduilla ja kertoa suureen ääneen omaa juttuansa sekä katsoa kuka seuraa.” Tämä opetus kolahti minuun lekan lailla ja mielestäni tämä on asia, mikä jokaisen henkilöbrändiään kehittävän henkilön kannattaa muistaa. Avoimuus ja oman osaamisen jakaminen ovat brändin rakentamisen tärkeimpiä edellytyksiä.Samalla kannattaa kuitenkin valmistautua siihen, että kun tekee rohkeasti ja avoimesti omaa juttuansa, ei kaikkia voi millään miellyttää. Kaikenlaista palautetta onkin tuolloin luvassa. Toisaalta niinhän se on, että ”jos kukaan ei suutu, niin mikään ei muutu”. Itse ajattelen niin, että tärkeintä on se, mitä itse itsestään päivän päätteeksi ajattelee. Jos on rehellinen ja tyytyväinen itse omaan toimintaansa, se riittää. Ne, joille sinun tapasi toimivat, tulevat kyllä mukaasi ja ne, jotka eivät sinusta diggaa, saavatkin jäädä kyydistä.

Oma kasvu

Pyrin itse varmistamaan oman kehitykseni kouluttautumalla jatkuvasti ja oppimalla itseäni kokeneemmilta. Tämän vuoden aikana olen opiskellut lisää psyykkistä valmennusta, liittynyt Kauppakamarin toimitusjohtajaklubiin ja koonnut yritykselleni advisory boardin. Minulla on ollut jo yritystoimintani alkumetreiltä saakka mentoreita ja toimin mentorina myös itse. Yksin ei missään nimessä tarvitse selvitä kaikesta. Mitä avoimemmin asioista puhuu, sitä todennäköisemmin löytyy myös se, mitä tarvitset, oli kyseessä sitten mentori tai valmentajakumppaniLUPAUS –studio on taas kasvanut sen verran, että uusissa tiloissamme on paikkoja kokeneille personal trainereille. Olen myös aina avoin yhteistyöehdotuksille, sillä uskon, että yhdessä olemme enemmän ja tavoitamme ihmisiä laajemmin. Jos siis paikka tiimissämme tai kumppanuus kanssamme kiinnostaa, niin olethan minuun yhteydessä.Mitä parasta syksyn jatkoa sinulle! Ja muista fiilistellä sitä, mitä tämän vuoden aikana olet saanut aikaan.Terveisin:RiinaToimitusjohtaja, Hyvinvointistudio LUPAUSwww.hyvinvointistudiolupaus.firiina@hyvinvointistudiolupaus.fiTwitter: @riinalaaksonenInstagram: @riinagabriela

Edellinen
Edellinen

Totuus rasvanpolttoliikunnasta

Seuraava
Seuraava

Polkuni T4U kouluttajaksi: Ari-Pekka Lindberg