Miksi kesälläkin kannattaa jatkaa treenaamista?

Hyvä kunto ei varastoidu. Ainakaan kovin pitkäksi aikaa. Täydellisen treenaamattomuuden seurauksena lihaskunto kääntyy laskuun jo parin viikon kuluttua lopettamisesta ja kuukauden tauon seurauksena voimatasot ovat laskeneet noin 10 %. Myös lihasmassa alkaa pienentyä jo muutaman viikon jälkeen. Jos treenitaukoa jatketaan puolen vuoden verran, putoavat voimatasot edelleen ja hankitusta lihasvoimasta on jäljellä, muusta aktiivisuudesta riippuen, arviolta noin puolet. Maksimaalisen hapenottokyvyn osalta kunnon heikkeneminen on vieläkin nopeampaa: Parin viikon tauon arvioidaan tiputtavan kestävyyskuntoa 10 % ja 3-4 kuukauden treenaamattomuuden jo 20 % lähtötasosta.

Tulipas säikyteltyä.

Nyt on varmasti paikallaan kertoa välillä hyviäkin uutisia. Pieni 1-2 viikon treenitauko ei nimittäin kuntoa ehdi rapauttaa. Päinvastoin se voi olla välillä paikallaan kumuloituneesta kuormituksesta palautumisen sekä vaivojen kuntouttamisen näkökulmasta.

Mikäli treenitauko venähtää kuitenkin pidemmäksi ja lihaskunto ehtii notkahtaa, niin on hyvä tietää, että sen palauttaminen on huomattavasti rakentamista helpompaa. Puhutaankin lihasmuistista, jonka ansiosta treenanneen henkilön voimatasot sekä lihasmassa palautuvat nopeasti taukoa edeltäneelle tasolle. Arvioidaankin, että kokenut treenaaja kuittaa puolen vuoden treenitauon kuukaudessa eli palauttaa taukoa edeltäneen kunnon mainitussa ajassa.

Kestävyyskin palautuu nopeasti treenitaukoa edeltäneelle tasolle, kunhan taas saa säännöllisestä treenirytmistä kiinni. Nopean palautumisen syynä on treenien avulla hankittu, tiheä hiussuoniverkosto, joka ei onneksi rapistu vielä 3 kuukaudenkaan treenitauon aikana.

Vähänkin on paljon

Äskeisen ”säikyttelyn” ei ollut tarkoitus lamaannuttaa, vaan kannustaa Sinua pitämään huolta kunnostasi kesälläkin. Pieni muutaman viikon tai kuukaudenkaan tauko ei ole katastrofi ja siitä ryhdistäytyminen sekä pääseminen taukoa edeltäneelle tasolle ei montaa viikkoa vaadi.

Jos kuitenkin onnistut pysymään aktiivisena ja käymään salilla sekä treenaamaan aerobista kuntoa kesälläkin, voit jatkaa harjoittelua syksyllä huomattavasti vahvempana, kestävämpänä, kiinteämpänä ja tyytyväisempänä.

Eikä se edes vaadi kovin paljoa. Jo yksi säännöllinen salikäynti hidastaa notkahdusta puolella, ja kahdella napakalla treenillä onnistut ylläpitämään hankkimasi tulokset. Kolmella treenillä kehityt, jos onnistut yhdistelemään kestävyyden, lihaskunnon sekä liikkuvuuden treeniärsykkeitä kullekin treenikerralle ja vaihtelet ärsykkeitä riittävän tiuhaan. Neljän-viiden treenikerran ansiosta sen sijaan onnistut jo tekemään kesällä ihmeitä, niin kuntosi, terveytesi kuin myös kehonkoostumuksesi näkökulmasta. Ja kesällä sekä loma-aikaan siihen usein on enemmän aikaa, energiaa ja motivaatiota.

Hyödynnä aurinkoenergiaa!

Älä siis repsahda täysin kesän ja lomakauden aikana, vaan käytä auringon, lämmön sekä valoisuuden antama lisäenergia sekä loman tarjoama lisääntynyt vapaa-aika hyödyksesi. Muista kuitenkin treenata rennolla mielellä, uusia lajeja sekä treeniliikkeitä kokeillen sekä omaa kehoasi kunnioittaen. Pysytään liikkeessä kesälläkin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.