Kuntokeskussektori on selvästi suurin personal trainereiden työllistäjä. Treenareita rekrytoidaankin keskuksiin yhä kiihtyvällä tahdilla. Palkkasuhteen lisäksi alihankintasuhde, jossa personal trainer toimii yrittäjänä kuntokeskuksen sisällä, saaden työskentelytilat, asiakasverkoston sekä markkinointituen keskukselta, on myös suosittu ja toimiva yhteistyömalli. Mutta mitä kaikkea personal trainer tekee kuntosalilla? Se selviää lukemista jatkamalla.

1. Asiakashankinta

Ihannetilanne tietenkin olisi, että asiakkaita riittäisi valmiina jonoksi asti, mutta näin harvoin kuitenkaan on. Eikä asiakashankintaa ja myyntiä voida ulkoistaa pelkästään jäsenmyyjien vastuulle, vaan personal trainerin on itsekin otettava vastuuta ja osallistuttava talkoisiin.

Paras keino uusasiakashankintaan on maistiaisten tarjoaminen. Se onnistuu hyvin esimerkiksi ilmaisia kokeilutapaamisia, kartoituskyselyitä, testejä ja mittauksia, demotreenejä tai vaikkapa tietoiskuja tarjoamalla. Harvoin ihmiset niihinkään sattumalta kävelevät, joten personal trainerin on uskallettava ottaa luuri kauniiseen käteen ja soitettava läpi kuntokeskuksen asiakasrekisteriä sekä kutsuttava asiakkaita ilmaisiin tapaamisiin ja tapahtumiin.

2. Asiakaspalvelu

Personal training on asiakaspalvelutyötä isolla A:lla. En juuri keksi asiakaslähtöisempää ammattia, kun personal trainigin, jossa tavoitteena on kulkea rinnalla ja olla tukena asiakkaan muutosmatkalla.

Kuntokeskuksessa pt voi työskennellä ajoittain myös keskuksen vastaanotossa. Se on erinomainen paikka päästä kosketuksiin suuren jäsenmäärän kanssa. Kun kasvosi tulevat tutuksi ja maineesi kiirii ystävällisenä ja huomaavaisena asiakaspalvelijana, on todennäköisyys sille, että asiakkaat kääntyvät puoleesi valmentajaa itselleen hankkiessaan, riemastuttavan suuri.

Kiinnostaako personal trainerina toimiminen? Tutustu ammattiin ja testaa taitosi uudella, ilmaisella verkkokurssilla!

Ilmainen verkkokurssi

3. Varsinainen valmennustyö

Varsinainen valmennustyö on suurimman osan personal trainereista intohimo. Siinä päästään innostamaan, aktivoimaan ja vaikuttamaan asiakkaan elintapoihin sekä treenitottumuksiin sekä nähdään konkreettisesti tehdyn työn tulokset, parempana kuntona, terveytenä, energisyytenä ja elinvoimaisuutena. Juuri valmennustyö tuntuu vaikuttavalta ja merkitykselliseltä, todelliselta unelmaduunilta.

Personal training mielletään usein vain yksilöiden valmentamiseksi. Moni haluaa kuitenkin aloittaa valmennuksen ystävän tai puolisonsa kanssa. Tällöin puhutaan duo –valmennuksesta. Pienryhmävalmennukset ovat myös kovassa kasvussa oleva palvelumuoto. Siinä asiakas hyötyy ryhmästä edullisempien kustannusten, treenitsempin ja vertaistuen muodossa, kun taas personal trainer saa valmennustunneilleen paremman taloudellisen vasteen. Kattavien ja pitkäjänteisten valmennuspakettien lisäksi personal trainer voi rakentaa ja päivittää asiakkailleen yksittäisiä treeniohjelmia, tehdä erilaisia kuntotestejä ja mittauksia sekä tarjota heille konsultaatiota esimerkiksi ruokapäiväkirjan analysoinnin sekä palautteen annon tiimoilta.

4. Sali-isäntä- tai emäntävuorot

Moni kuntokeskus tarjoaa jäsenkunnalleen erilaisia sali-isäntä tai –emäntävuoroja, laiteopastuksia ja muita päivystystunteja kuntosalilla. Ne ovat paitsi välttämättömiä panostuksia asiakkaiden liiketekniikan kehittämisen näkökulmasta, myös erinomaisia mahdollisuuksia personal trainerille osaamismaistiaisten tarjoilemiseen sekä uusasiakashankintaan. Aggressiivisen myyntityön sijaan tärkeintä on palvella asiakasta ystävällisesti, pyynteettömästi ja arvoa hänelle tuottaen. Kun asiakas kokee saaneensa erinomaista palvelua ja jääneensä ”kiitosvelkaan” ilmaista laatupalvelua saatuaan, on kynnys maksullisten valmennuspalveluiden ostamiseen todella matala. Aina arvon tuottaminen ei realisoidu kaupoiksi heti kohtaamisen jälkeen, vaan muhii asiakkaan mielessä ja palaa pinnalle, kun tarve pt –palveluille nousee seuraavan kerran mieleen.

5. Erilaiset kurssit ja klinikat

Toinen mainio mahdollisuus personal trainerin osaamismaistiaisten tarjoamiseen ovat erilaiset harjoitusklinikat sekä kurssit. Kyykky-, maastaveto- tai leuanvetoklinikka, jossa käydään läpi harjoitusliikkeen tekniikkaa, skaalaamista harjoittelijan tasolle sopivaksi ja nousujohteista kehittelyä kunnon noustessa, antaa pt:lle erinomaisen mahdollisuuden ryhmän luottamuksen lunastamiseen sekä kontaktiin siihen kuuluvien ihmisten kanssa. Ryhmäläisten kokeillessa läpi käytyjä liikkeitä, voi pt kierrellä kannustamassa, korjaamassa ja antamassa yksilöllistä palautetta. Tällöin osallistujat saavat mukavan maistiaisen siitä, millaisia hyötyjä personal trainerin palkkaaminen toisi tullessaan.

6. Harjoitusohjelmien ja -suunnitelmien rakentaminen

Personal trainerin työ sisältää luonnollisesti myös kulisseissa tapahtuvaa, ei asiakkaalle näkyvää suunnittelutyötä. Yksittäisten treeniohjelmien ja kausisuunnitelmien rakentaminen, ruokapäiväkirjojen purkaminen, muut kirjalliset treeni-/ elintapaohjeet sekä sähköpostiviestintä asiakkaiden kanssa vie helposti leijonan osan aloittelevan treenarin arjesta. Onneksi kirjallinen työ sekä ohjelmien laatiminen käyvät nopeasti helpommaksi. Hyvä nyrkkisääntö on se, että suunnittelutyö saisi maksimissaan viedä kolmanneksen tulevan valmennustapaamisen kestosta, jotta personal trainerin ajankäyttö on liiketoiminnan näkökulmasta kannattavaa.

7. Markkinointi- ja myyntitempaukset

Kuntokeskukset elävät jäsenistään. Uudet jäsenet ovat myös personal trainerin näkökulmasta potentiaalisimpia uusia asiakkaita. Siksi on luonnollista, että personal trainer osallistuu aktiivisesti kuntokeskukset jäsenhankintakampanjoihin. Niitä voivat olla muun muassa avoimien ovien tapahtumat keskuksessa, kehonkoostumusmittaukset messuilla tai tutustumistreenien tarjoaminen ständillä kauppakeskuksen aulassa…lähes mitä vaan!

8. Hyvän fiiliksen ja järjestyksen ylläpitäminen

Helsingin yliopiston toteuttamassa, tähän mennessä kautta aikojen laajimmassa, liikuntamotivaatiota kartoittaneessa tutkimuksessa havaittiin, että ihmiskontakti vaikuttaa olevan ratkaisevin tekijä liikuntamotivaation lisäämisessä. Personal trainerin läsnäololla voikin olla valtava vaikutus asiakkaiden motivaatioon sekä turvallisuuden tunteen ja positiivisen treenifiiliksen syntymiseen. Pt voikin omalla panoksellaan luoda keskukseen avointa, kannustavaa ja positiivista treenikulttuuria, jossa jokaista asiakasta tervehditään ja tsempataan, hänet yksilönä huomioiden. Personal trainerin läsnäolo voikin olla paras keino kuntokeskuksen asiakaspidon parantamiseen, josta hyötyvät niin kuntokeskus, personal trainer kuin myös asiakaskin.

Kati Sirkola on personal trainer, joka tekee unelmaduuniaan kuntokeskuksessa. Katso videolta, miltä näyttää Katin työpäivä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here