Personal training – Missä ollaan ja minne mennään?

Personal training alalla on imua. Vaikka Personal Trainer–koulutusta on tarjottu Suomessa jo 1997 vuodesta lähtien, on todellinen kasvupiikki vielä edessä päin. Myös kuluttajien tietoisuus alasta on lisääntynyt vasta viime vuosina, joka näkyy alati kasvavana mielenkiintona sekä palvelukysynnän räjähdyksenä.

Ohikiitävästä trendistä ei kuitenkaan ole kyse: Sen osoittaa jo nousujohteinen 15 vuoden kehityskäyrä sekä toimialan kehitys personal trainingin synnyinsijoilla Yhdysvalloissa. Siitä olemme vielä valovuoden jäljessä ja se on hyvä. Pian on meidän markkinat!

Born in the U.S.A.

  • Yhdysvalloissa rekisteröityjä personal trainer ‑yrityksiä on 56 300 kpl (2012- Lähde: Ibis World report).

  • Työsuhteessa työskenteleviä rekisteröityjä personal trainereita on 238 000 kpl (2012) ja mediaanipalkka on 36,45 $/h.

  • Toimialan liikevaihto 9 mrd $ (2012).

Vertailun vuoksi voisi todeta, että koko eurooppalaisen hyvinvointipalvelumarkkinan liikevaihto vuonna 2012 oli 22 mrd € ja se työllisti 390 000 ihmistä (Lähde: EHFA). Työsuhteessa olevien trainereiden määrä Yhdysvalloissa on kasvanut +43 % vuodesta 2001 vuoteen 2013. Toimiala on Yhdysvalloissa edelleen kasvuvaiheessa vaikkakin suurin kasvupiikki näyttää nykyisessä syklissä olevan ohi. Vuotuinen kasvu oli + 0,4 % (7 – 12 /12). Kasvuennusteet tosin ovat tutkimuslaitos kohtaisia – yli 10 prosentinkin vuosikasvuennusteita ollaan nähty.

Ammattina personal trainer

Personal trainer ‑markkina voidaan asiakaslähteiden ja palveluntuottajien perusteella jakaa nykyisin ainakin neljään eri sektoriin:

  • Henkilöasiakasmarkkina (Ikä, varallisuus ja terveys)

  • Yritys‑ ja yhteisömarkkina (Kaupalliset yritykset ja voittoa tuottamattomat yhteisöt: Urheiluseurat ja kunnat)

  • Kuntokeskusmarkkina (Kuntokeskukset ja Pt-studiot)

  • Kliininen markkina (Hoitolaitokset ja sairaalat)

Kuntokeskusala suurin treenareiden työllistäjä

Kuntokeskustoimiala on toiminut pt-palveluiden osalta selkeänä veturitoimialana ja on myös suurin työllistäjä globaalisti. Toimialaliukumien kautta kasvua tapahtunee myös jatkossa. Toimialan itsenäisyyden ja olemassaolon näkökulmasta on hyvää se, että toimialalle kehittyy myös omia liikeideoita (esim. pt-studiot) ja omaa identiteettiä.  Yrittäjyys on myös luonteva ja suosittu mahdollisuus personal training –palvelujen tuottamiselle sekä alan pariin työllistymiselle. Aika näyttää, kuinka itsenäinen rooli toimialalle kehittyy jatkossa ja tuleeko toimialakehitys jatkossa olemaan rakenteellisesti esim. samantyyppistä kuin puhelinmaailmassa, jossa toimialan innovaation kautta siirryttiin lankapuhelinmaailmasta mobiiliin maailmaan.

Personal trainingista vientituote?

Suomessa Finnpro on määritellyt yhdeksi kasvutrendiksi ja painopistealueeksi terveys- ja hyvinvointipalvelut. Perusteena tälle on se, että ihmisten huoli omasta terveydestä kasvaa päivä päivältä. Edelleen vaurastuvat ihmiset maailman joka kolkassa janoavat terveydenhoitoa, hyvinvointia ja pitkää ikää – eikä pelkästään lääkkeiden avulla.  Voisiko pt-palveluista Suomessa kehittyä muun terveysklusterin kyljessä joskus myös vientituote, jos kytevän toimialan mahdollisuudet oikeasti oivallettaisiin ja siihen panostettaisiin?

Edellinen
Edellinen

Miksi palautuminen on niin tärkeää?

Seuraava
Seuraava

Personal trainerin koodisto