Polkaise yritystoiminta käyntiin

Kun liiketoimintasuunnitelman ensimmäinen versio on hahmoteltu, yritys on perustettu, firman pankkitili avattu ja kirjanpitäjä hankittu, on hyvä polkaista homma käyntiin mahdollisimman ketterästi. Jokainen kohtaaminen ja valmennustapaaminen ovatkin mahdollisuuksia uusien asiakkaiden hankkimiseen sekä lisämyynnin tekemiseen. Älä siis sorru liialliseen jahkailuun, vaan starttaa dynaamisesti. Vauhtiin päästyäsi on hyvä tarkistaa suunta sekä tavoitteet aika ajoin.

Eetu Aalto käyntikortti

Tee itsesi näkyväksi ja tee itsesi näköistä markkinointia

Ihmisten on mahdotonta ostaa, mikäli he eivät ole kuulletkaan sinusta, joten on tärkeää tuoda itsensä muiden tietoisuuteen. Tähän parhaita tapoja on ihan vaan pörrätä salilla tai ympäristössä, jossa valmennustyötä teet, jututella ihmisiä ja pyrkiä auttamaan heitä treenaamiseen sekä ravitsemukseen liittyvissä kysymyksissä. Kun sinulla on vilpitön halu auttaa, olet aidosti läsnä, jututtelet mukavia ja suhtaudut asiaan rauhallisen pitkäjänteisesti, sinut kyllä huomataan ja valmennuksistasi kiinnostutaan. Muista, olet itsesi paras käyntikortti!

Myös sosiaalisen median kautta saa hyvin näkyvyyttä, mutta pitää mielestäni olla tarkkana, että teet juuri itsesi näköistä jälkeä. Muussa tapauksessa somettamisesta tulee helposti pakkopullaa ja valmentajaprofiilista tosi työlästä ylläpidettävää. Kun tuotat rennolla otteella itsesi näköistä jälkeä, niin avaat verkostollesi kuvaa siitä, millainen olet tyyppinä ja jengi saa maistiaisia ammattitaidostasi. Somessa tärkeää on, ettet ole jatkuvasti myymässä jotakin, vaan valtaosassa postauksia jaat ihmisille tietoa ja uusia ideoita eli tuotat lisäarvoa ja annat avoimesti, ilman kaupallisia taka-ajatuksia.

Tsekkaa tästä minun valmentajaprofiilini (IG –tili): eetu_aa

Fiksuinta onkin tarjota hyvää sisältöä, vinkkejä ja ohjeita sekä ohjata asiasta kiinnostuneet henkilöt hakemaan lisää informaatiota nettisivuillesi. Sinne kannattaa koota kaikki tarvittava tieto valmennuspaketeistasi ja niiden hinnoista. Kiinnitä huomiota myös siihen, että yhteystietosi löytyvät helposti, olet nopeasti saavutettavissa ja asiakas voi halutessaan jättää sinulle yhteydenottopyynnön.

Pääset tästä tutustumaan minun kotisivuihini: www.edutraining.fi

Kotisivujen lisäksi myös painettu ja/tai sähköinen valmennusesite toimii mainiosti asiakashankinnan tukena. Voit liittää sen linkin taakse kotisivuillesi, pistää sen menemään liitteenä asiakkaille tarjouksia lähettäessäsi ja jakaa sitä itse tai kumppaneiden kautta potentiaalisissa paikoissa. Jos saat lähisalin, parturi-kampaamon, lisäravinneputiikin tai urheilukaupan jakamaan asiakkailleen palveluesitteitäsi ja/tai käyntikorttejasi, on yhteistyön toinen puoli hyvässä jiirissä. Kun lupaat suositella kumppaniyritystä omalle asiakaskunnallesi, on edellä mainittu yhteistyö jo paljon lähempänä todellisuutta, joten mieti aina kumppania lähestyessäsi, mitä hyvää voit tarjota heille, ennen palveluksen pyytämistä.

Koska unelmaduunini koostuu tasapainoisesta personal trainingin ja voimailun yhdistelmästä, lähestyn yhteistyökumppaneitani seuraavanlaisella portfoliolla.

Tuotteista osaamisesi helposti ostettavaksi

Jotta asiakas tietää konkreettisesti, mitä saa

Vaikka valmennuspaketit kuuluvatkin loppukädessä räätälöidä asiakkaan tavoitteiden ja toiveiden mukaisiksi, on sinulla silti järkevää olla konseptoidut tuotteet helpottamaan sinun valmennustyötäsi (ettei pyörää tarvitse aina keksiä uudestaan), mutta myös asiakkaan ostopäätöstä (asiakas tietää konkreettisesti mitä saa). Konseptien tulee pohjautua sinun valmennustapaasi ja –filosofiaasi sekä käyttämiisi työkaluihin sekä menetelmiin. Mitä tarkemmin olet konseptoinut asiakaspolkusi, sitä helpompaa siitä on joustaa ja tehdä asiakaskohtaista räätälöintiä. Aikaa ei kulukaan hukkaan ihmetellessä sitä, mitä seuraavaksi teettäisi, vaan voit keskittyä 100 % asiakkaaseen, kun hyvin suunniteltu konsepti antaa rauhaa varsinaiselle valmentamiselle

Myytkö tuotteita vai teetkö palveluksia?

Asiakashankinnassa pitää aina mennä aito auttamisen halu edellä, mikäli haluat luoda kestäviä asiakassuhteita. Potentiaalinen asiakas nimittäin kyllä huomaa toiminnastasi, keskitytkö myymiseen vai pyritkö parhaasi mukaan auttamaan häntä tavoitteiden saavuttamisessa. Pinttynyt uskomus siitä, etteivät personal trainerit/ valmentajat jaa tietoa oman asiakaskuntansa ulkopuolelle, on siis täysin aiheeton. Ei se tieto salaista ole, ja mikä onkaan parempi tapa myydä valmennuksiasi, kun aidosti auttaminen. Sen seurauksena asiakas saa maistiaisen osaamisestasi, jolloin hän usein toteaa kaipaavansa enemmänkin apua. Näin saavutetaan hyvä luottamussuhde sekä edellytykset pitkälle yhteistyölle.

Huomaa myös, että hintasi on viesti. Kun valmennuspaketit on tuotteistettu hyvin ja asiakas tietää konkreettisesti mitä saa ja mihin hintaan, on paketti jo helpompi ostaa. Hinta myös viestii muun muassa valmennuksesi laadukkuudesta ja siitä, miten kalliiksi tai halvaksi oman aikasi määrität. Jos tuotteesi on esitetty epämääräisesti ja hinnat jätetty mainitsematta, on siinä jo hyvä syy olla ottamatta sinuun yhteyttä.

Tyytyväinen asiakas on paras referenssisi

Panosta valmentamisessa laatuun, älä määrään. Se on mahdollista silloin, kun olet konseptoinut ja hinnoitellut palvelusi hyvin. Tyytyväinen asiakas on nimittäin paras referenssisi. Jotta voi tehdä menestyksekästä valmennustoimintaa, täytyy asiakaspysyvyyden olla suhteellisen pitkä. Onhan se jo sanomattakin selvää, että jos asiakaskunta vaihtuu jatkuvalla syötöllä ja valmentaja joutuu jatkuvasti haalimaan uusia asiakkaita, on homma erittäin kuluttavaa sekä työlästä. Pidä siis asiakkaasi tyytyväisinä, opiskele jatkuvasti uutta, jotta voit auttaa asiakkaitasi entistäkin paremmin ja ole tiiviisti vuorovaikutuksessa asiakkaidesi kanssa siitä, miten hommat etenee. Kysele fiiliksiä, pistä tsemppausviestejä ja kuulostele, kaipaisiko joku asia vielä enemmän painotusta.

Valmentaminen on valmentajan ja asiakkaan aktiivista vuorovaikuttamista, jossa valmentaja toimii suunnannäyttäjänä ja tukena, asiakkaan tehdessä arjessa toimenpiteet tavoitteiden saavuttamisen eteen. Jo se, että asiakas tietää sinun olevan hengessä mukana ja käytettävissä aina tarpeen tullen, tuo turvaa, tukea ja tsemppiä arjen ponnisteluun. Älä siis jätä asiakasta yksin tapaamisten välissä, vaan muistuta viestein ja soitoin läsnäolostasi. Kun asiakas saavuttaa hyviä tuloksia ja on tyytyväinen, on hänen helppoa suositella sinua eteenpäin ja positiivinen pöhinä puskaradiossa kiihtyy. Välittävä valmennus on siis myös parhaita keinoja saada uusia asiakkaita.

Fiiliksiä päätoimisen valmennusuran alkutaipaleelta

Valmentaminen on ollut juuri sitä työtä, josta olen unelmoinut. Asiakkaiden onnistumiset, jatkuva oppiminen ja tavoitteiden saavuttaminen antavat jopa enemmän kuin osasin odottaa. Onkin pakko myöntää, että tekisin tätä ilmaiseksikin, jos se suinkin olisi mahdollista. Onneksi siihen ei tarvitse lähteä, sillä asiakkaat kyllä maksavat mielellään kovasta asiantuntemuksesta ja välittävästä palvelusta. Se sitouttaa kummasti tekemään sovitun ja mahdollistaa valmentajalle hyvän työrauhan sekä keskittymisen. Ehkä juuri se tekee personal training työstä niin huikean jutun: Hyvää tekemällä on hyvä mahdollisuus myös hyvään ansaintaan.

Edellinen
Edellinen

Tulevaisuuden hyvinvoiva Suomi

Seuraava
Seuraava

Ensimmäiset Academic personal trainerit valmistuivat Liikuntatieteellisestä