Kannattaako omasta ravintovalmentajasta maksaa, kun netti on pullollaan puoli-ilmaisia ruokavaliomalleja? Saavutetaanko sillä merkittävästi parempia tuloksia kuin suurille joukoille tarkoitetuilla valmennuksilla? Eikö jo pelkkä ruokavalio-ohjelma ole riittävä väline pysyviin elämäntapamuutoksiin?

Tässä blogitekstissä koulutettu ravintovalmentaja ja terveydenhoitaja Kaisa-Maria Korkala avaa näkökulmiaan siihen, mitä etuja on henkilökohtaisella ravintovalmennuksella.

“Parhaimmillaan henkilökohtainen ravintovalmennus on kaikkea muuta, kuin ruokavalio-ohjelmien laatimista. Tarkkaa ruokavaliota ei välttämättä edes tarvita. Grammalleen laskettu ruokavalio ei ole paras työkalu etenkään silloin, kun asiakkaan tavoiteena on pysyvä elämäntapamuutos. Kun muutoksesta halutaan elämän mittainen, on myös ruokavalion oltava mieluinen. Kyllä kaalikeittodietillä laihtuu, mutta kuka jaksaa syödä kaalikeittoa koko loppuelämänsä ajan?”

Tässä Kaisa-Marian viisi syytä, miksi ravintovalmentajia kannattaa hyödyntää:

1) Yksilöllisyys

Yksi merkittävä merkittävin seikka on yksilöllisyys. Yksilöllisessä ravintovalmennuksessa energiantarve lasketaan jokaiselle asiakkaalle erikseen sen hetkisen elämäntilanteen mukaan, arvioiden niin työn kuin vapaa-ajankin kuluttama energia. Myös tavoitteet mietitään yksilöllisesti ja huomioidaan energiatarpeen arvioinnissa. Esimerkiksi laihduttajalla ja lihasmassan kasvattajalla energiantarpeet ovat eri luokkaa, puhumattakaan toimistotyötä tekevän vähän liikkuvan ihmisen ja aktiivista työtä tekevän urheilijan eroista. Yksilöllisessä valmennuksessa otetaan huomioon myös mahdolliset allergiat, sairaudet ja muut ruokavalioon vaikuttavat tekijät.

Sinustako ravintovalmentaja? Seuraava Ravintovalmentajakoulutus alkaa Tampereella 13.4. Ilmoittaudu mukaan ennen 23.3.2018!

2) Tavoitteenasettelu ja motivaatio

Tavoitteenasettelu on todella merkittävässä roolissa, kun pohditaan elämäntapamuutoksen aloittamista. Kuten jo aiemmin totesin, pikaiset ohjeet ruokavaliosta eivät yksistään vie kovinkaan pitkälle. On tärkeää pysähtyä miettimään, miksi haluaa esimerkiksi pudottaa painoaan ja mitä tavoite vaatii. Yksilöllisessä valmennuksessa tavoitetta pääsee miettimään niin itsekseen kuin yhdessä valmentajan kanssa. Selkeät tavoitteet kulkevat kultaisena lankana ja auttavat tsemppaamaan hankalissakin tilanteissa.

Motivaation merkitys nousee esille jossain vaiheessa matkaa lähes väistämättä. Yleensä alussa motivaatio on korkealla, olipa ruokavalio-ohjeet netistä poimittu tai ammattilaisen kanssa laaditut. Mutta siinä vaiheessa, kun todellinen herkkuhimo iskee, kumpi motivoi enemmän jatkamaan: ruokavalio-ohjeen ja seuraavan sallitun aterian tuijottaminen vai nopea puhelu valmentajalle “Nyt on tällainen tilanne, miten kannattaa toimia?”

3) Realistinen tavoite

Asiakkaan tavoitteena voi olla pudottaa esimerkiksi 20 kg. Mikäli normaalipainon raja on 20 kg päässä, voi tavoite olla hyvinkin järkevä ja realistinen. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että pysyvässä painonpudotuksessa painonpudotusvauhdin tulee olla maltillinen. Iso tavoite onkin hyvä jaotella pienempiin osiin, jotta eteneminen olisi mieluisaa. Usein ravintovalmentajan tehtävänä on auttaa asiakasta ymmärtämään tarpeeksi rauhallisen painonpudotuksen edut ja tukea realistisen tavoitteen laatimisessa. Liian iso tavoite saattaa tuntua mahdottomalta ja jää sen vuoksi saavuttamatta.

4) Pysyvä muutos

Painon saa kyllä alas nopeastikin, sillä reippailla miinuskaloreilla paino kyllä väistämättä tippuu. Pitkäaikainen niukoilla kaloreilla kituuttaminen ei kuitenkaan ole kenellekkään hyväksi ja usein liian suuret muutokset tyssäävät kuin seinään. Niukan dietin jälkeen on helppo palata entiseen ja jättää asia sikseen. Mitä iloa on pudotetuista kiloista, mikäli ne tulevat pian takaisin? Eikö kituuttaminen ole silloin ollut ihan turhaa?

Yksilöllisellä ravintovalmennuksella tähdätään pienten muutosten kautta pysyviin tuloksiin. On huomattavasti parempi pudottaa kiloja hitaasti, mutta pysyvästi. Ihminen ei pysty omaksumaan kovinkaan montaa uutta tapaa kerrallaan pysyväksi osaksi elämää. Siksi liian suurissa muutoksissa nopealla aikavälillä on todella suuri riski, että muutokset jäävät lyhytaikaisiksi.

5) Päätavoitteena pärjääminen valmennuksen jälkeen

Ravintovalennuksessa suurimpana tavoitteena on tehdä valmentajasta tarpeeton. Toisin sanoen valmennus on onnistunut silloin täydellisesti, kun asiakas ei enää valmentajaa tarvitse. Asiakkaan ei tarvitse ostaa uusia valmennuksia valmennuksien perään ja silloin myös asiakkaan rahat pitkällä aikavälillä säästyvät. Tavoitteena on, että asiakas oivaltaa valmennuksen aikana terveellisen ruokavalion ja painonhallinnan salat ja osaa hyödyntää niitä arjessaan, ilman valmentajaa.

Hyvä ravintovalmentaja ei anna asiakkalle pelkkää ruokavaliota noudatettavaksi. Tavoitteena on, että asiakas ymmärtää miksi ruokavalio koostuu tietyistä ruoka-aineista ja osaa myös soveltaa ruokavaliota arjessaan. Hyvä ravintovalmentaja siis opettaa asiakkaan syömään terveellisesti ja asiakkaan tavoitteiden mukaisesti.

Kaisa-Maria Korkala
Kaisa-Maria Korkala
Kuva: Tuomas Rajala

Kaisa-Maria Korkala
Koulutettu ravintovalmentaja
Terveydenhoitaja
Personal trainer -opiskelija

Rakkaudesta hyvinvointiin -blogini löytyy osoitteesta www.rakkaudestahyvinvointiin.blogspot.fi
Minua voi seurata myös Instagramissa nimimerkillä rakkaudesta_hyvinvointiin.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here