Kaksi vuotta. Siinä ajassa ehtii muuttaa elämänsä terveempään suuntaan – pysyvästi. Henna Valtanen painoi yli sata kiloa kun hän päätti ottaa ohjat omiin käsiinsä. Valmentajansa Sari Harakan avulla Henna onnistui muutoksessaan.

”Ihana, inspiroiva ja tekevä. Hennalla on valtava tahto ja hän on ymmärtänyt, että tavoitteiden eteen pitää tehdä töitä, että tulokset syntyvät toistojen kautta. Hän ei oleta, että tulokset tulevat pt:n kautta vaan tekee asiat itse. Tarvittaessa hän osaa pyytää tukea ja apua”, Sari Harakka kuvailee asiakastaan.

Henna Valtasen ja Sarin yhteistyö alkoi syksyllä 2014. Henna oli jo jonkin aikaa käynyt Sarin vetämissä jumpissa ja kahvakuulatunneilla ja ajautui yhteiseen juoksuporukkaan. Sari puolestaan oli Trainer4Youn ravintovalmentajakoulutuksessa ja tarvitsi harjoitusasiakkaan.

”Olin jo aiemmin ajatellut, että Henna olisi hyvä harjoitusasiakas koska hän puhui itse paljon muutoksesta ja ajatus uusista elämäntavoista oli jo pitkällä”, Sari kertoo.

Ruokailurytmi tärkein – ja vaikein

Henna oli jo omatoimisesti aloitellut elämäntapamuutosta ja onnistunut pudottamaan painoaan noin 10 kiloa. Valmentajan kanssa lähdettiin liikkeelle perusasioista. Sari opetti Hennalle muun muassa aamupalan syömistä, ja sitä ettei hiilihydraatteja tarvitse pelätä. Huonoja ruokailutottumuksia lähdettiin parantamaan ja liikunta tuli vahvasti mukaan arkeen.

”Hennan oma tavoite oli painonpudotus. Minä puolestani halusin opettaa hänelle ruokailurytmiä. Hennalla oli melko vaikuttava dieettihistoria takana, joten ruokailun järkevyys, ruoan laatu ja riittävä energiansaanti olivat tärkeitä. Henna kuitenkin treenasi ja juoksi paljon eli oikea tasapaino energiansaantiin oli löydettävä”, Sari sanoo.

Henna kertoo, että ruokailurytmi on ollut – ja on edelleen – se vaikein asia hänelle.

”Oikeastaan kaikki normaalista arjesta poikkeava on haasteellista. Esimerkiksi lomalla joudun katsomaan kellosta milloin pitää syödä. Aikaisemmin viikonloput olivat mättöjuhlaa. Saatoin syödä viikolla liian vähän mutta viikonloppuisin moninkertaisesti. Nyt pyrin noudattamaan samaa rytmiä arkisin ja viikonloppuisin”, Henna kuvailee.

Liikunta tukee ruokavaliota

Aiemmin Henna oli ehtinyt kokeilla monenlaisia ”kuureja”. Valmentajan avulla kokonaisuutta lähestyttiin uudesta näkökulmasta.

”Luulen, että pitkäjänteisyys oli avain Hennan onnistumiseen. Henna oli aiemmin yrittänyt pudottaa painoa todella niukalla energiamäärällä. Nyt hän söi lähes tarpeen mukaan mutta kuitenkin niin, että paino putosi tasaisesti. Keskityimme jaksamiseen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja virkeään oloon”, Sari toteaa.

Tulokset ovat vakuuttavia ja kertovat siitä, että asioita on tehty oikein. Noin kahden vuoden aikana Henna on hoikistunut yli 30 kiloa. Lisäksi kunto on kasvanut huimasti. Liikunnan ja syömisen yhteisvaikutus onkin ollut tärkeä osa työtä. Liikunta tukee positiivisia tuloksia ja hoitaa päätä ja terveyttä.

”Ruokavalio on toki ollut suuremmassa roolissa mutta liikunnasta saa hirveästi hyvää fiilistä kun huomaa, mitä kaikkea pystyy tekemään. Kun paino putoaa paljon, kropasta myös usein näkee, että keho on ollut joskus isompi. Liikunta auttaa kiinteyttämään kroppaa ja saa näyttämään paremmalta”, Henna fiilistelee.

Ulkonäkö onkin ollut Hennalle vahva motivaation lähde. Muoti on hänelle tärkeää ja osa identiteettiä.

”Olen ulkonäkökeskeinen. Nautin siitä, että mahdun hienoihin, normaalikokoisiin vaatteisiin. Tietynlainen itsevarmuus tulee myös siitä, että tiedän että muut näkevät minut normaalikokoisena. En häpeä enää itseäni ja hyvinvointi on lisääntynyt huimasti”, Henna kertoo.

hennavaltanen
Henna Valtanen (vas.) ja Sari Harakka. Lue lisää Hennan blogista sekä Sarin verkkosivulta.

Kohti uusia ennätyksiä

Hennan kehitystä seurataan vuosittain kuntotestillä ja InBody-mittauksella. Marraskuinen mittaus paljasti, että rasvaa on edelleen palanut reippaasti ja lihasmassaa on tullut lisää. Juuri niin kuin oli tarkoitus.

Vaikka varsinainen projekti onkin nyt päättynyt, yhteistyö jatkuu edelleen. Naiset ovat hyviä ystäviä ja treenaavat yhdessä. Kesäkuussa tämä energinen parivaljakko suuntaa Turkuun Paavo Nurmi -puolimaratonille. Hennan tähtäimessä on oma ennätys.

”Henna onkin sanonut, että hän on sellainen asiakas josta minä en ikinä pääse eroon”, Sari naurahtaa.


Joko luit uuden Kehonmuokkauksen ammattilainen -oppaan?

kehonmuokkausopas

Kirjaudu tai luo tunnus Trainer4You-tietopankkiin ja lataa opas maksutta. Asiantuntijoina mukana ovat mm. Lihastohtori Juha Hulmi, huippukehonrakentaja Marko Savolainen, body fitnessin MM-edustaja ja personal trainer Hanna Saario, fitnesstähti ja personal trainer Oona Tolppanen sekä kehonrakennuksessa kilpailleet personal trainer -yrittäjät Mikko Vesterinen ja Antti Rossi.

Öö, mikä ihmeen Trainer4You-tietopankki?

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here