5 tekoa joilla buustaat markkinointiasi

Annan sinulle nyt 5 konkreettista toimenpidettä, joiden avulla buustaat markkinointiasi, hankit uusia asiakkaita ja pysyt asiakkaiden mielessä. Voit ottaa näistä jokaisen käyttöösi vaikka heti, mutta suosittelen myös, että toteutat toimenpiteitä pitkäjänteisesti.

1. Ympäröi itsesi sinua viisaammilla ihmisillä

Olet ehkä kuullutkin motivaatiopuhuja Jim Rohnin kuuluisen lauseen

”You are the average of the five people you spend the most time with”

eli olet viiden sinua lähimmän ihmisen keskiarvo. Ehkä tätä ei kannata ottaa aivan kirjaimellisesti, mutta suosittelen soveltamaan vähintään työminän kohdalla.

Jos vietät aikaa ihmisten kanssa, joita arvostat ja ihailet, tunnet todennäköisesti olosi motivoituneeksi ja saat kenties buustia kehittää itseäsi.

Toimi:

Mitä uutta olet oppinut tällä viikolla? Tiedätkö nyt jotain, mitä et vielä viime viikolla tiennyt? Voisitko jakaa tästä syntyneitä ajatuksia muillekin? Tee se!

2. Laajenna markkinointikanaviasi

Mistä saat liidisi, Facebookista? Käytätkö muita kanavia?

Uusien asiakkaiden hankinta tuntuu olevan suuri(n?) murheen aihe monelle personal trainerille. Markkinointi- tai liidikanavia kannattaa olla käytössä useampia, kuitenkin keskittäen suurin osa ajasta yhteen pääkanavaan.

Jos uskot tavoittavasti potentiaaliset asiakkaat parhaiten Instagramin kautta, kehitä itseäsi dominoimaan siellä! Sen lisäksi kokeile rohkeasti eri sosiaalisen median kanavia, uutiskirjettä, vieraile toisten blogeissa, tee oma blogi, pidä luentoja tapahtumissa ja vedä ilmaisia demoja tai workshopeja. Sinun ei tarvitse tehdä kaikkea tätä, mutta älä jätä asiakashankintaa myöskään yhden kortin varaan.

Toimi:

Ota ainakin yksi kanava haltuun huolellisesti ja tee jatkuvasti kokeiluja seuraavan toimivan kanavan löytämiseksi.

3. Rakenna nimeäsi tunnetuksi, pitkäjänteisesti

Perinteisestä mainonnasta puhuttaessa sanotaan usein, että ihmisen tulee nähdä yksittäinen mainosviesti 10 kertaa ennen kun hän toimii sen mukaisesti. Jälleen hieman yksinkertaistettu ajatus, mutta tätä voi siitä huolimatta soveltaa myös pt:n markkinointiin: sinun on oltava tuttu jostain, jotta henkilö valitsee sinut.

Tuttuus voi tarkoittaa, että henkilön ystävä on suositellut sinua hänelle, että hän on nähnyt Facebookissa kun hänen kaveri tykkää julkaisustasi tai hän on nähnyt sinun ohjaavan asiakkaita salilla.

Et voi koskaan tietää, mistä ja milloin seuraava asiakkaasi löytyy. Pidä siis huoli, että olet tarpeeksi esillä. Tämä ei tarkoita, että sinun pitää näkyä koko ajan ja kaikkialla, mutta huolehdi siitä, että potentiaalisilla asiakkailla on mahdollisuus löytää sinut ja pysy heidän mielessä.

Toimi:

Tee ainakin yksi teko joka viikko, joka edistää tunnettuuttasi. Se voi olla jokin kampanja, julkaisu paikallislehdessä, Instagram livetreeni, Facebook Q&A tai vieraskynäkirjoitus jossain blogissa.

4. Seuraa ja opi

Kun toteutat jonkin markkinointiteon, esimerkiksi pidät ständiä messuilla viikonlopun, teet ystävänpäiväkampanjan tai järjestät kehonkoostumusmittauspäivän, seuraatko saavutettuja tuloksia? Kontaktoitko mittauksessa käyneet henkilöt seuraavalla viikolla? Tiedätkö, moniko päätyi asiakkaaksesi juuri tuon mittauksen ansiosta? Kuinka nopeasti toimenpide tuotti kauppaa?

Pelkkä markkinointitoimenpiteiden toteutus ei riitä. Sinun on myös tiedettävä, mikä toimii ja mikä ei. Mikä on toistamisen arvoista.

Toimi:

Mitä markkinointitoimia teit viime kuussa? Miten ne toimivat? Mitä aiot tehdä sen takia toisin (tai samalla tavalla) tässä kuussa?

5. Hyödynnä mahdollisuudet

Kaksi kenkämyyjää matkusti muusta maailmasta eristyksissä olevalle saarelle, jossa asui vain alkuperäiskansaa. Heidän tehtävä oli kartoittaa saaren bisnespotentiaali. Asukkaita hetken seurattuaan molemmat soittivat pomoilleen. Toinen kertoi ”Turha reissu, kukaan näistä ei käytä kenkiä!” Toinen kertoi ”Osuimme kultasuoneen, yksikään ei käytä vielä kenkiä!” Kumpi kauppias sinä olet? Näetkö haasteita vai mahdollisuuksia?

Toimi:

Seuraavan 15 minuutin ajan, tee jotain, mikä vie sinua lähemmäs tavoitettasi. Lue hyödyllinen artikkeli, viimeistele asiakkaan ohjelmointi tai ota yhteyttä uuteen potentiaaliseen yhteistyökumppaniin.

Edellinen
Edellinen

Personal training ala kehittyy vauhdilla

Seuraava
Seuraava

Liiketoimintasuunnitelma - lähtölaukaus toiminimen perustamiseen