Positiivinen vuorovaikutus personal trainerin työssä

Asiakas on personal trainer –valmennussuhteen keskipiste. Kaikki valinnat ja päätökset tuleekin tehdä siten, että ne tukevat asiakkaan tavoitteiden saavuttamista sekä uusien elämäntapojen juurtumista hänen arkeensa.

Liian usein näkee ja kuulee personal trainerin tekevän itsestään numeroa sekä valmennuksen avainhenkilöä. Roolin tulisikin olla idolin tai viihdyttäjän sijaan enemminkin pysyvän muutoksen tukihenkilö, kuuntelija ja kannustaja.Miten kannustaa ja huomioida asiakasta positiivisesti? Miten osoitan, että olen kiinnostunut asiakkaani edistymisestä ja olen hänen tukenaan myös valmennustapaamisten ulkopuolella?

Ensitapaaminen luo vahvan tai huteran pohjan

Asiakassuhteen rakentaminen alkaa jo ensikontaktista. Jos ensikontakti tapahtuu puhelimitse, on useimmiten järkevintä pyrkiä saamaan kasvotusten tapahtuva ensitapaaminen sovituksi. Hinnoista ja sisällöistä ei kannata juurikaan vielä puhua, vaikka asiakas niitä usein kyseleekin. Kysymyksen voi hyvin kuitata siten, että hinta muodostuu yksilöllisesti räätälöitävän kokonaisuuden pohjalta, joka selviää ensitapaamisella tehtävän alkukartoituksen yhteydessä.

Panosta ensivaikutelmaan ja järjestä tapaaminen viihtyisässä sekä rauhallisessa tilassa. Pukeudu sporttisen siististi ja ole asiakasta ajoissa vastassa. Ota asiakas vastaan hymyn ja reippaan kättelyn kera ja katso silmiin kätellessäsi. Osoita aitoa kiinnostusta ja keskity asiakkaan kuunteluun, älä itsesi esittelyyn. Pyri kaivamaan esille asiakkaan todelliset tarpeet ja asettumaan asiakkaan tilanteeseen sekä löytämään paras ratkaisu hänen näkökulmastaan. Kuuntele ensin keskeytyksettä ja kerro vasta sen jälkeen omista palveluistasi sekä niihin liittyvistä ehdoista. Muistuta asiakasta vastuun ottamisesta ja sitoutumisen merkityksestä. Jos asiakas on valmis ja innokas asiakassuhteen solmimiseen, kaiva sopimus täytettäväksi sekä kalenteri esiin valmennustapaamisten ajankohtien merkitsemistä varten.

Turvallisuuden tunne ensisijainen tavoite

Valmennuksen ensimmäinen tavoite on innostuneisuuden ja turvallisuuden tunteen luominen. Kun asiakas uskaltaa kysyä, yrittää ja epäonnistuakin, on pohja luottamuksen rakentumiselle ja onnistumiselle vahva. Varsinkin alkuvaiheessa jo hyvästä yrityksestä ja kokeilemaan heittäytymisestä kannattaa muistaa jakaa paljon kannustusta sekä kehuja.

Pyri näkemään parhaat puolet

Kannattaa keskittyä näkemään asiakkaassaan hänen miellyttävimmät ja parhaat puolensa. Se ei ole huono muistisääntö muidenkaan ihmissuhteiden syventämisessä. Näin opit pitämään asiakkaastasi enemmän, jolloin positiivisen ilmapiirin syntyminen sekä kehujen ja kannustuksen antaminenkin onnistuvat kuin luonnostaan.

Tsemppaa ja vahvista tapaamisten väleissäkin

Valmennustapaamiset antavat usein virtaa ja motivaatiota pitkäksi aikaa. Tsemppi hyytyy kuitenkin väkisin, jos tapaamisten välit ovat pitkiä ja asiakas kokee olevansa yksin haasteidensa ja arkisten valintojensa kanssa. Siksi on suotavaa, järkevää ja mielestäni välttämätöntä muistaa asiakasta säännöllisesti kannustavin, itseluottamusta vahvistavin sekä tavoitteesta muistuttavin kannustusviestein.Viestien sanamuotoa ja sisältöäkin tärkeämpää on niiden välittämä inhimillinen, välittävä ja tsemppaava ote. ”Olet vahva, Pystyt kyllä, muista pysyä suunnitelmassa, nauti treeneistä, pysy jämptinä välipalojen suhteen tai pidä kiinni päivittäisistä venytyksistä”, ovat kaikki hyviä signaaleja siitä, että välität ja olet kiinnostunut asiakkaastasi.

Liiallista viestintää turha pelätä

Sopivaa tahtia asiakasviestintään on vaikeaa määrittää, mutta se on varmaa, että liian vähäinen yhteydenpito on huomattavasti liiallista viestintää suurempi ongelma. Vaikka asiakastapaamisia olisikin viikoittain, neuvoisin silti lähettämään tsemppausviestin tai olemaan asiakkaaseen muutoin yhteydessä 1-2 kertaa viikossa. Osa viesteistä voi olla automaattisia muistutuksia tai kiitoksia treenitapaamisista sekä koko asiakaskatraallesi lähetettäviä massaviestejä. Osan viesteistä tulee kuitenkin olla yksilöllisiä, asiakkaalle merkityksellisiä huomioimisia kannustavin tai valmentavin sisällöin.Pidä mielessä, että vaikka olet personal trainerina idoli, auktoriteetti ja asiantuntija, kiinnostaa asiakastasi ensisijaisesti se, välitätkö ja vasta toissijaisesti se, tiedätkö.

Edellinen
Edellinen

Aikataulutuksen ABC personal trainerille

Seuraava
Seuraava

Omien vahvuuksien löytäminen personal trainerina