Elintapavalmennusta erikoissairaanhoidossa

Noora Hassinen on työskennellyt 5 vuotta sairaanhoitajana erikoissairaanhoidon puolella. Tällä hetkellä hän tekee töitä Jyväskylän keskussairaalassa varahenkilöstössä, mikä tarkoittaa sitä, että osasto vaihtuu päivittäin. ”Katson edellisenä iltana osaston, johon minun on määrä mennä seuraavana päivänä aamuvuoroon ja työpaikalle päästyäni osasto on saattanut jo muuttua. Me varahenkilöstöläiset teemme töitä sillä osastolla, missä meitä milloinkin eniten tarvitaan. Maanantaina saatan olla päiväsairaalassa, tiistaina sisätautiosastolla ja keskiviikkona poliklinikalla. Se tuo työhön paljon vaihtelevuutta ja nautin siitä, että pääsen tekemään monipuolisia työtehtäviä viikon aikana”, Noora kertoo iloisena. Hän todellakin näyttää siltä, että nauttii työstään. Jatka lukemista Elintapavalmennusta erikoissairaanhoidossa

Mitä terveys on – Osa 1: hengitys- ja verenkiertoelimistön merkitys

Oletko koskaan ajatellut mitä terveys on? Yksinkertaistettuna terveys on fysiologisesti ajateltuna tasapainotila elimistössä sen eri elintoiminnoissa ja niiden kesken, eli homeostaasi. Geenit määrittelevät ison osan terveydestä, mutta elämäntavoilla voidaan estää, ennaltaehkäistä ja siirtää sairauksia. Arkisemmin terveys on arjen voimavara, joka koostuu hyvinvoinnin eri osa-alueista ja arjen tasapainosta.

Terveyden merkitystä onkin hyvä pysähtyä pohtimaan ennen kuin sen menettää. Mitä terveys sinulle merkitsee? Miten tuet terveyttä omalla päivittäisellä toiminnallasi?

Jos tämän hetkiset elämäntavat eivät tue terveyttäsi optimaalisella tavalla, voi tapojen muuttamisen aloittaminen olla vaikeaa. Mutta kun löydät toimivat rutiinit, asiat sujuvat kuin itsestään. Terveydestä pidetään huolta sitä tukevien arjen tapojen kautta, jotka muodostavat elämäntavan. Jatka lukemista Mitä terveys on – Osa 1: hengitys- ja verenkiertoelimistön merkitys

Asiakas valmennuksien keskiössä – vai onko?

Personal training -valmennusta tarjoavien yritysten nettisivuilla, mainoksissa sekä personal trainereiden suusta kuulee usein samat fraasit: ”meille asiakas on tärkein”, ”teemme työtä asiakkaidemme ehdoilla”, ”valmennuksissamme asiakas on keskipisteessä”. Ajatus näiden fraasien taustalla on tietysti hyvä. Valitettavan usein toiminnan keskipisteessä ovat kuitenkin asiakkaan sijasta valmennuksen sisällöt. Ei toki aina, mutta aivan liian usein.

Personal trainingin ja yleensäkin valmentamisen (myös aivan huipputasolla) suurimpia haasteita on liiallinen sisältökeskeisyys. Sisältökeskeisessä valmentamisessa harjoitusohjelmat (sisältö) on keskeisin valmennustoiminnan mitta. Liian usein personal trainer suunnittelee harjoitussisällöt ja kausisuunnitelmat, käy läpi harjoitusohjelman ja ravintosuunnitelmat unohtaen samalla asiakkaansa tai urheilijansa henkilökohtaiset tarpeet. Toiminnassa vuorovaikutteisuus jää aivan liian usein taka-alalle. Sisältökeskeistä valmennusta voisi tässä yhteydessä kutsua ”personal trainer suunnittelee, asiakas toteuttaa” -malliksi. Jatka lukemista Asiakas valmennuksien keskiössä – vai onko?

Mitä personal trainer tekee kuntosalilla?

Kuntokeskussektori on selvästi suurin personal trainereiden työllistäjä. Treenareita rekrytoidaankin keskuksiin yhä kiihtyvällä tahdilla. Palkkasuhteen lisäksi alihankintasuhde, jossa personal trainer toimii yrittäjänä kuntokeskuksen sisällä, saaden työskentelytilat, asiakasverkoston sekä markkinointituen keskukselta, on myös suosittu ja toimiva yhteistyömalli. Mutta mitä kaikkea personal trainer tekee kuntosalilla? Se selviää lukemista jatkamalla. Jatka lukemista Mitä personal trainer tekee kuntosalilla?

Energiaa ja suorituskykyä nopealla HIIT-treenillä

HIIT-treeni on loistava  harjoittelumuoto kiireiselle tai muuten vain nopeista treeneistä pitäville. Kesäinen HIIT treeni kehittää suorituskykyä, jossa yhdistyvät fyysisen kunnon eri osa-alueet ja johon kulminoituu kokonaivaltainen hyvinvointi. Tällä HIIT-treenillä saat uusia ärsykkeitä kropalle ja estät kuntoa junnaamasta paikallaan.

Haluatko saavuttaa huippu suorituskyvyn?

Ennen sitä on vielä muistutettava eräästä tärkeästä asiasta: Pähkinänkuoressa huippu suorituskyky syntyy kokonaisvaltaisesti pitäen huolta laadukkaasta unesta ja palautumisesta, monipuolisesti ja säännöllisestä ravitsemuksesta, vedenjuonnista sekä monipuolisesta liikunnasta, joka pitää sisällään n. 70% matalatehoista liikuntaa ja 30% kehittävää harjoittelua. Treenien tulee sisältää lajitreenejä, aerobista harjoittelua ja lihaskuntoa, palauttavia treenejä sekä monipuolista liiketekijöitä sisältävää oheisharjoittelua. Älä siis korvaa kaikkia treenejä kovatehoisille HIIT suorituksilla!

Kesän 2018 kuumin HIIT-treeni

Lämmittele huolellisesti ja tee tekniikat tarkasti, niin saat treenistä parhaan tehon irti. Jatka lukemista Energiaa ja suorituskykyä nopealla HIIT-treenillä

Hän treenasi muttei syönyt

Kuntoilijan yleisin sudenkuoppa on samanaikainen liikunnan määrän ja tehon lisääminen sekä syömisen vähentäminen. Vaikka on itsestäänselvyys, että runsaampi ja tehokkaampi liikkuminen kaipaa tuekseen määrällisesti sekä laadullisesti runsaampaa tankkaamista, sortuu suuri osa kuntoilijoista tähän ansaan. Valmennettuani parin vuosikymmenen aikana satoja kuntoilija- ja urheilija-asiakkaita, on näppituntumani se, että 90 % heistä söi aivan liian vähän jaksaakseen, kehittyäkseen, laihtuakseen ja palautuakseen.

Lue myös artikkelisarjan edellinen osa – Hän treenasi muttei liikkunut. Jatka lukemista Hän treenasi muttei syönyt

Huono kunto on Suomen tuho

Nyt se on sanottu ääneen ja julkaistu mustana valkoisella: Huono kunto, liian vähäinen liikkuminen ja liiallinen istuminen aiheuttavat yhteiskunnallemme vähintäänkin 3,2 miljardin euron vuotuiset kustannukset. Fyysinen passiivisuus ja sen aiheuttamat ongelmat sekä kustannukset koituvatkin isänmaamme turmioksi, jos kurssi ei käänny viimeistään nyt. Jatka lukemista Huono kunto on Suomen tuho

6 syytä miksi kuntosaliharjoittelu on paras treenimuoto

Voiman ja lihasmassan hankinta mielletään usein vain suorituskyvyn parantamiseen sekä kehonmuokkaukseen liittyviksi tavoitteiksi. Lihaksia ja voimia kasvattamalla voidaan kuitenkin vaikuttaa monin tavoin myös terveyteen, aineenvaihduntaan, työkykyisyyteen sekä toimintakyvyn säilymiseen. Seuraavat 6 syytä osoittavatkin sen, että kuntosaliharjoittelu on mitä monipuolisin treenimuoto, joka soveltuu erinomaisesti meistä jokaiselle. Jatka lukemista 6 syytä miksi kuntosaliharjoittelu on paras treenimuoto

Ihmiskontakti on ratkaiseva tekijä liikuntamotivaation lisäämisessä ja asiakaspidossa

Helsingin yliopistossa tehty tuore tutkimus osoittaa, että liikuntamotivaatio lisääntyy eniten ohjelmissa, joissa valmentaja on läsnä, osallistujat asettavat itselleen tavoitteita ja seuraavat omaa aktiivisuuttaan sekä opettelevat liikunnallisia taitoja. Helsingin yliopiston toteuttamassa, tähän mennessä kautta aikojen laajimmassa, liikuntamotivaatiota kartoittaneessa tutkimuksessa havaittiin myös, että valmentajan läsnäolo ja ryhmämuotoisuus olivat tehokkaita motivaattoreita. Tutkimusta johtaneen tohtori Keegan Knittlen mukaan ihmiskontakti vaikuttaakin olevan ratkaiseva tekijä liikuntamotivaation lisäämisessä. Jatka lukemista Ihmiskontakti on ratkaiseva tekijä liikuntamotivaation lisäämisessä ja asiakaspidossa

Treenaatko kuntosalilla aina täysillä?

Treenaatko aina sata lasissa? Väännätkö jokaisen sarjan loppuun asti kuntosalilla? Ovatko kipeät lihakset mielestäsi paras merkki onnistuneesta treenistä? Jos vastasit edellisiin kysymyksiin kyllä, uskallan väittää, ettet edes tiedä, mitä täysillä treenaaminen tarkoittaa.

Ohjelmoinnin ideana palautumisen varmistaminen

Harjoittelun ohjelmoinnin ideana on varmistaa niin ylikuormittuminen, kuin harjoituksista palautuminenkin. Molempia tarvitaan kehityksen mahdollistamiseksi. Ylikuormitus edellyttää ”arkirasitusta” kovempia harjoitusärsykkeitä, kun taas palautuminen riittävää lepoa, palautumista ja energian saantia. Aina ei siis voida treenata täysillä, sillä muuten urut auki treenaamisesta tulee arjen nopeasti näivettyvä normi, eikä fyysisen kapasiteetin rimaa nostava poikkeustila. Jatka lukemista Treenaatko kuntosalilla aina täysillä?