Voimaharjoittelun ABC

Miten voimaa lisätään tehokkaasti käytännössä? Tutustu myös Voimavalmentaja -koulutukseen!

Halusitpa sitten voimakkaammaksi, nopeammaksi, kestävämmäksi tai vain lihaksikkaammaksi, voimaharjoittelusta on sinulle hyötyä. Yhdessä lajissa korostuu nopea voimantuotto. Esimerkiksi yleisurheilulajit, kuten pikajuoksu, korkeushyppy ja keihäänheitto ovat tällaisia lajeja. Toisessa lajissa täytyy kyetä tuottamaan peräkkäin lukuisia ei-maksimaalisia lihassupistuksia. Tällaisia lajeja ovat kaikki kestovoima- ja kestävyyslajit, kuten maastohiihto. Kolmannessa lajissa täytyy pystyä tuottamaan voimaa mahdollisimman paljon rajoittamattomassa ajassa. Tällaisia lajeja ovat maksimivoimalajit, kuten voimanosto ja lisäpainoleuanveto. Ja neljännessä lajissa tarvitaan jonkinlaista yhdistelmää edellisistä. Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi monet joukkuepelit, kuten jääkiekko. Niin maksimi-, nopeus- kuin kestovoimaa voidaan kehittää omien tavoitteiden mukaisesti, onnistuneesti toteutetun, yksilön tavoitteisiin räätälöidyn voimaharjoittelun avulla. Jatka lukemista Voimaharjoittelun ABC

Hiilihydraattien lähteet ja niiden riittävä saanti

Tässä kirjoituksessa käsittelemme hiilihydraatteja, niiden erilaisia lähteitä ja saantisuosituksia erilaisille asiakkaille.

Ruuasta saamamme hiilihydraatit ovat sokereita, tärkkelystä ja ravintokuitua. Elimistömme käyttää hiilihydraatteja energianlähteenä ja varastoi ylimääräisen hiilihydraatin glykogeeniksi lihaksiin ja maksaan. Se voi myös muuntaa ylimääräisen hiilihydraatin rasvaksi ja varastoida sen rasvakudokseen. Hiilihydraatteja tarvitaan myös rasvojen hajottamiseen ruuansulatuskanavassa, solujen väliseen viestintään tai rakenteellisena komponenttina, kuten kasvien selluloosa. Kun hiilihydraatteja saadaan riittävästi, proteiinien käyttö energianlähteenä vähentyy, joka puolestaan tukee esimerkiksi tuki- ja liikuntaelimistömme kunnon ylläpitämistä. Säännöllinen hiilihydraattien nauttiminen on myös tärkeää verensokerin pitämiseksi tasaisena. 45–60% ruokavalion energiasta tulisi olla peräisin hiilihydraateista. Suomalaisilla tämä määrä jää hieman vajaaksi varsinkin kasvisten, hedelmien ja marjojen vähäisen käytön vuoksi. Jatka lukemista Hiilihydraattien lähteet ja niiden riittävä saanti

Toisten epäilyksistä huolimatta kohti unelmia

Pia Nykänen on fysioterapeutti ja Trainer4You Personal trainer. Personal trainer -koulutuksen alussa ystävät ja kollegat ihmettelivät, mitä fysioterapeutti hyötyy opinnoista tai kannattaako noin vanhana enää kouluttautua. Pia ei ole koskaan painanut päätä rintaan moisten epäilyjen takia, vaan lähtenyt rohkeasti toteuttamaan tavoitteitaan ja unelmiaan. Annetaan seuraavaksi Pian kertoa opinnoistaan ja tulevaisuuden suunnitelmistaan:
Jatka lukemista Toisten epäilyksistä huolimatta kohti unelmia

“Oletko sä oikea personal trainer?”

Olin asiakkaiden kanssa aloittamassa valmennustuokiota heidän työpaikan kuntosalilla, kun minut esiteltiin heidän personal trainerinaan. Eräs paikalle saapunut henkilö katsoi minua pitkään katseen vaeltaessa päästä varpaisiin. Lopuksi hän sai kysyttyä: ”oletko sä oikea personal trainer?”

Tuo kysymys vei minut ajassa taaksepäin hetkeen, jolloin olimme ystäväni kanssa juuri valmistuneet hyvinvointi- ja kuntosalivalmentajiksi ja pohdimme, jatkaako vielä personal trainer -koulutukseen. Kävin mielessäni läpi kysymystulvaa: Olenko oikean näköinen, kokoinen ja muotoinen? Edustanko oikeaa sukupuolta? Onko minusta siihen? Jatka lukemista “Oletko sä oikea personal trainer?”

Ruokapäiväkirja valmentajan ja asiakkaan työkaluna

Kiinnostaisiko ilmainen tietopankki täynnä ravitsemusaiheisia artikkeleita ja videoita? Tutustu tästä ja luo tunnukset ilmaiseksi!

Ruokapäiväkirja on ravintovalmennuksen yleisimmin käytetty työkalu. Siinä asiakas pitää päiväkirjaa ruokailutottumuksistaan vajaan viikon ennen valmennuksen alkamista, mutta monesti myös valmennuksen aikana. Valmentaja antaa asiakkaalleen yleensä ensimmäisiksi tehtäviksi sekä esitietolomakkeen että ruokapäiväkirjan täyttämisen. Mitkä asiat tekevät ruokapäiväkirjasta arvokkaan työkalun? Mitä ruokapäiväkirjaan tulisi kirjoittaa? Miten ruokapäiväkirjaa analysoidaan ja miten muutoksia ohjeistetaan? Näihin kysymyksiin löydät vastaukset tästä blogikirjoituksesta. Jatka lukemista Ruokapäiväkirja valmentajan ja asiakkaan työkaluna

Liikunta-alan yrittäjän 80/20 -sääntö

Pareton -periaatteessa missä tahansa ilmiössä 80 prosenttia seurauksista johtuu 20 prosentista syitä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että 20 % tekemisestämme ja valinnoistamme vaikuttavat 80 prosenttiin tuloksesta. Omasta toiminnastaan ja liiketoiminnastaan täytyy löytää tuo 20 prosenttia, jotta saavutetaan mahdollisimman hyvä tulos ja asiakaskokemus. Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että vähemmän on enemmän, kun keskitytään olennaiseen. Ei kannata tavoitella 100 %, kun vähemmälläkin pääsee samaan tulokseen. Itse asiassa, kun ymmärtää oman toiminnan tärkeimmän 20 %, pääsee kaikkein todennäköisimmin hyvään tulokseen.

Pareton periaate, 80/20-sääntö ymmärretään helposti väärin. Täytyy muistaa, että suhde ei ole juuri koskaan tasan 80/20. Suurissa tuotevalikoimissa suhde on usein lähempänä lukuja 80/10, eli jo 10 % tuotteista riittää tuottamaan 80 % myynnistä. Periaate on siis enemmän ideologinen kuin numeraalinen. Olennaista on ymmärtää ydinliiketoiminnan merkitys ja panostaa suurin osa energiasta ja resursseista siihen. Muun merkitys on niin vähäinen kokonaisuuteen, että sen ei saa antaa viedä voimavaroja. Joka tapauksessa 80 % asiakkaista käyttää vain 20 % palveluistasi, tiloistasi ja tuotteistasi, eli kaikesta mitä tarjoat heille. Jatka lukemista Liikunta-alan yrittäjän 80/20 -sääntö

Fuel food – Body-munkit

Mitäpä olisi vappu ilman munkkeja? Nämä lähes hiilarittomat munkit syntyvät ilman vehnää, sokeria ja hiivaa ja taikina sopii loistavasti myös Fuel food -kirjassa mainitun sitruunapiirakan pohjaksi. Kannattaa siis valmistaa kerralla kaksinkertainen annos ja tehdä myös piirakka samalla kertaa. Mikäli et ole näppäräsorminen, kannattaa taikinasta valmistaa lusikkamunkkeja, mutta se taipuu osaavissa käsissä myös munkkirinkilöiden muotoon. Jatka lukemista Fuel food – Body-munkit

Weela – Kannettava ja kokonaisvaltainen kuntosali

Kumppanina Weela

Tässä artikkelisarjassa esittelemme Training forum 2017 -tapahtuman kumppanit ja heidän palvelunsa.

Mitä sanoisit kotikuntoilulaitteesta, joka mahdollistaa lähes kaikki kuntosalilaitteilla tehtävät harjoitusliikkeet? Anna kun arvaan. Kyseenalaistaisit laitteen mahdollistaman vastuksen? Tai mieltäisit laitteen suureksi, liikaan tilaa vieväksi rotiskoksi? Näin itsekin arvuuttelin, ennen kuin sain mahdollisuuden tutustua Weelaan – sähkövastuksella toimivaan, kannettavaan kuntosaliin. Jatka lukemista Weela – Kannettava ja kokonaisvaltainen kuntosali