Jutta Gustafsberg mukaan liikunta-alan koulutusliiketoimintaan

Jutta Gustafsbergin omistama Xemax Oy lähti mukaan liikunta-alan koulutusyhtiöön, ostamalla 10 % Trainer4You Oy:n osakekannasta. Samassa yhteydessä myös Xemaxin toimitusjohtaja Olli Suominen hankki 8 %:a Trainer4Youn osakkeita. Trainer4Youn muita omistajia ovat muun muassa Smartumin omistajayhtiö Orange Company, terveysalan yrittäjä Janne Leino, Tapaus Oy:n perustaja Timo Aalto sekä yhtiön perustaja, personal trainingin pioneeri Riku Aalto. Trainer4Youn tavoitteena on kasvaa kannattavasti personal trainer –koulutukseen, liikunta- ja terveysalan jatkokoulutuksiin sekä työhyvinvointipalveluihin panostamalla. Jatka lukemista Jutta Gustafsberg mukaan liikunta-alan koulutusliiketoimintaan

Ravintovalmennuksen erilaiset toimintamallit osa 1

Ravintovalmennuksesta kiinnostuneet asiakkaat varmasti pohtivat, mitä tällaisen valmennuspalvelun ostaminen oikeastaan tarkoittaa. Tulevat ravintovalmentajat olisivat puolestaan varmasti kiinnostuneita kuulemaan erilaisista vaihtoehdoista valmennuksen toteuttamiseksi. Tässä tekstissä käyn läpi erilaisia toimintamalleja ravintovalmennuksen toteuttamiseksi sekä niiden hyviä ja huonoja puolia. Mahdollisuuksia on varmasti useampiakin ja rohkaisenkin kaikkia valmentajia kehittämään uusia ja innovatiivisia tapoja asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseksi. Jatka lukemista Ravintovalmennuksen erilaiset toimintamallit osa 1

Yhteistyössä kohti elämänturvan ammattilaisuutta

LähiTapiola Pohjoinen ja Trainer4You solmivat 1.6.2017 yhteistyösopimuksen LähiTapiolan henkilöstön hyvinvointivalmennusohjelmasta, joka tähtää samalla elämänturvan ammattilaiseksi kouluttautumiseen. Valmennuksen tavoitteena on paitsi vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista sekä sen kehittämisestä, myös asiakaspalvelukokemuksen parantaminen terveyden ja hyvinvoinnin osa-alueilla. Yhteistyö koostuu yrityksen sisältä valitun Hyvinvointiagenttiryhmän kouluttamisesta sekä koko henkilöstölle suunnatusta Energialataus –valmennuksesta. Jatka lukemista Yhteistyössä kohti elämänturvan ammattilaisuutta

Liikunta voi olla myrkkyä

Enää ei käydä “yksillä” nollaamassa, vaan viidesosa nuorista aikuisista käyttää lääkkeitä jaksaakseen töissä. Näin uutisoi Talouselämä –lehti suomalaisten, työikäisten työkykyä ja –kuntoa 6.6.2017 julkaistussa artikkelissaan. Taloustutkimuksen Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:lle tekemään tutkimukseen viittaavan artikkelin mukaan työssäkäyvistä 18-29 -vuotiaista suomalaisista 21 % ja kaikki ikäluokat huomioiden 15 % työikäisistä käyttää reseptillä saatavia psyyke- tai kipulääkkeitä jaksaakseen työelämässä tai parantaakseen työsuorituksiaan.

Jatka lukemista Liikunta voi olla myrkkyä

Rasvan lähteet ja niiden riittävä saanti

Energiaravintoaineista viimeisenä käsittelemme rasvoja. (Lue myös hiilihydraateista ja proteiineista.) Aiheina ovat varsinkin rasvan lähteiden terveysvaikutukset ja saantisuositukset. Rasva-aineita on olemassa runsaasti mutta nyt keskitymme pääosin erilaisiin rasvahappoihin.

Rasvahapot jaetaan tyydyttyneisiin (koviin) ja tyydyttymättömiin (pehmeisiin). Tyydyttymätön rasvahappo voi olla joko kerta- tai monityydyttymätön. Suurin osa eläinperäisistä rasvoista on tyydyttynyttä ja kasvien tyydyttymätöntä. Poikkeuksina ovat pääosin tyydyttynyt kookosöljy ja palmuöljy sekä tyydyttymätön kalarasva. Ravitsemussuositusten mukaan rasvaa tulisi olla 25–40% ruokavalion energiamäärästä. Tästä suurin osa pehmeää ja alle kolmasosa kova rasvaa. Suomalaiset saavat suurimman osan rasvasta levitteistä, öljyistä, kastikkeista ja liharuoista. Suurin osa tyydyttyneestä rasvasta tulee maitotuotteista. Rasvan saanti on lisääntynyt viime vuosikymmenen aikana ja suomalaiset saavat ruoasta n. 35–37E% rasvaa. Rasvat toimivat elimistössä mm. solujen rakennusaineena, pääasiallisena varastoenergian muotona, solujen viestinvälityksessä ja erilaisten yhdisteiden esiasteina.

Olemme varanneet tämän sisällön Trainer4You tietopankin käyttäjille. 

Luo oma ja ilmainen tunnuksesi tietopankkiin alta.

Luo ilmainen tunnus Kirjaudu sisään

Liity tietopankin käyttäjäksi, niin pääset hyödyntämään kaikkien artikkeleiden lisäksi myös lukuisat muut tietopankin materiaalit, esimerkiksi:

Palautuminen ja liikkuvuusharjoittelu -videosarja pureutuu Samppa Jaakolan johdolla tärkeään, mutta usein laiminlyötyyn kehittävän harjoittelun osa-alueeseen: palautumiseen.

Ammattina personal trainer -oppaassa pohditaan muun muassa, mitä personal training on nyt ja lähitulevaisuudessa, millaisia taitoja personal trainerilta vaaditaan, ja miten personal traineriksi kouluttaudutaan.

Etu jokaiselle liittyvälle! Jokainen tietopankkiin liittynyt saa Juoksijan oheisharjoittelu -verkkokurssin veloituksetta käyttöönsä.

Jokainen suupala voi olla joko kunnianosoitus tai mielenosoitus kehollesi. Liikkujan ravitsemus -videosarja tarjoilee liikkujan ravitsemuksen ydinasiat pähkinänkuoressa.
dutaan.

Tuloksekkaan harjoittelun ABC

Treeniohjelman rakentamista voi hyvin verrata hiusten leikkuuseen. Kun luotat sen ammattilaisen käsiin, on jälki poikkeuksetta huomattavasti parempaa.

Täydellinenkään ohjelma ei kuitenkaan anna takuita siitä, että harjoittelija hallitsee optimaalisen suoritustekniikan. Optimaalisella tarkoitan tässä yhteydessä sitä, että treenaaminen parantaa samanaikaisesti sekä suorituskykyä että tuki- ja liikuntaelimistön terveyttä. Jatka lukemista Tuloksekkaan harjoittelun ABC

Ravitsemuskapina – vastaisku trendidieeteille

Patrik Borg on ravitsemustaustainen elintapa-asiantuntija ja -tutkija. Hän on rennon syömisen puolestapuhuja, kliinikko, kirjailija ja Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtaja. Vahva työkokemus sekä ääritilanteista, huippu-urheilusta syömishäiriöihin, että arjen sankareista tuo perspektiiviä siihen, mikä on toisaalta mahdollista ja mikä on lopulta järkevää.

”Syöminen – kuten muukin elintapaohjaus – on hitaasti mutta varmasti etenemässä yksilöllisempään suuntaan. Syömisessä on kuitenkin aina meneillään jokin trendi, joka vaikuttaa moniin. Trendit luovat yliammuttua syömiskuvaa, aiheuttavat turhanpäiväistä ahdistusta, tekevät syömisestä tarpeettoman hankalaa ja vaikeuttavat yksilöllisen ruokavalion löytämistä. Jatka lukemista Ravitsemuskapina – vastaisku trendidieeteille

Hermostollinen maksimivoimaharjoittelu

Haluatko sinäkin rautaiseksi voimavalmennuksen ammattilaiseksi? Tutustu Tuomas Rytkösen ja Trainer4Youn Voimavalmentaja -koulutukseen.

Mitä tarkoitetaan hermostollisella maksimivoimaharjoittelulla?

Niin sanotusta hermostollisesta maksimivoimaharjoittelusta eli kovista 1–3 toiston sarjoista on hyötyä lähes kaikessa urheilussa. Hermostollinen maksimivoimaharjoittelu parantaa yksittäisten lihasten käskytyskykyä, lihasten välistä koordinaatiota harjoitettavassa liikkeessä sekä todennäköisesti lisää itse lihassolujen kykyä tuottaa enemmän voimaa poikkipinta-alayksikköä kohden. Niinpä suhteellista voimaa korostavien lajien eli lajien, joissa omaa kehoa liikutellaan tai kannatellaan painovoimaa vastaan, urheilijoille hermostollinen maksimivoimaharjoittelu antaa heidän lajeihinsa hyvin tärkeän voimaominaisuuden, nimittäin paremman voima/massa-suhteen. Myös absoluuttista voimaa korostavissa lajeissa eli lajeissa, joissa kehon ulkopuolisia objekteja liikutellaan tai kannatellaan painovoimaa vastaan, niin sanottu hermostollinen maksimivoima on ensiarvoisen tärkeää. Jatka lukemista Hermostollinen maksimivoimaharjoittelu

Kasvisruokavalio – katse kokonaisuuteen

Ruokavaliota koostaessa ajatellaan tyypillisesti, että kaikille ravintoaineille on olemassa omat ”lähteensä”. Liha, kala ja maitovalmisteet toimivat proteiinin lähteinä, peruna ja pasta taas hiilihydraatin lähteinä ja niin edelleen. Useimmat ruoka-aineet sisältävät kuitenkin kaikkia energiaravintoaineita eri suhteissa. Tämä pätee erityisesti palkokasveihin, joita kasvissyöjät käyttävät runsaasti, mutta joiden käyttö on suomalaisille perinteisesti vieraampaa. Finravinto 2012 -tutkimuksen mukaan miehet käyttävät keskimäärin vain 16 grammaa ja naiset 20 grammaa palkokasveja päivässä. Järkevästi koostettu vegaaniruokavalio sisältää helposti satoja grammoja erilaisia linssejä, papuja ja herneitä. Jatka lukemista Kasvisruokavalio – katse kokonaisuuteen