Want to build muscle? Here is how

We have around 650-700 muscles in our body (depending on how you do the math) which are playing different roles of our bodily functions. But what comes to actual serious bone-movers muscles that do the real work, like pecs, delts, lats, glutes, biceps, triceps etc., there are close to 200-300 of those.

And maybe another hundred muscles if you include the fiddly little muscles of the hands and feet and the major facial muscles.

So, you look for building them?

The way our hormones and the immune system responds to training and how they affect muscle growth depends a lot on our nutritional status (quality before quantity), overall stress management and of course, the way we train (intensity, loading parameters, frequency, tempo manipulation, structural balance etc..). Jatka lukemista Want to build muscle? Here is how

Ravinto-ohjausta terveyskeskuksessa

Miltä kuulostaisi, että lähimmästä terveyskeskuksestasi saisi ravitsemusterapeutin palveluiden lisäksi matalamman kynnyksen ravinto-ohjausta? Kallion peruspalvelukuntayhtymään kuuluvissa Ylivieskan ja Nivalan terveyskeskuksissa tämä on ollut mahdollista jo pitkään. Janika Maunula ja Suvi Ainasoja ovat sairaanhoitajia ja Ravintovalmentajia (Trainer4You), jotka pitävät päivystysvastaanoton lisäksi ravinto-ohjausta viikoittain.

Nivalan terveyskeskuksen toiminta on erittäin hieno esimerkki siitä, mitä muutoksia voidaan saada aikaan työntekijän aloitteesta. Maunula törmäsi Trainer4Youn Ravintovalmentaja-koulutukseen 2013 ja kipinä tehdä ravinto-ohjausta sai alkunsa. Maunulan silloinen esimies Arja Rättyä suhtautui kouluttautumiseen erittäin myönteisesti ja heti koulutuksen päätyttyä laitettiinkin ravinto-ohjaus vastaanotto pystyyn yhdeksi päiväksi viikossa. Nyt toiminta on kehittynyt ja laajentunut ja samanlaista vastaanottoa pitää myös Ainasoja Ylivieskassa kahtena päivänä viikossa. Jatka lukemista Ravinto-ohjausta terveyskeskuksessa

Improve your performance by improving your breathing

Working on having better breathing mechanics and a better respiratory system in general, may be the highest priority thing that you can look at because we breathe somewhere around 20,000 – 24,000 times a day.

Your average rest respiration, while sitting etc. falls into 12-14 per minute. If you score higher constantly, there might be time to look reasons for it.

If you breathe incorrectly, it has huge consequences.
So, learning to breathe better can pay off in so many different ways.
Here is a couple of examples: Jatka lukemista Improve your performance by improving your breathing

Minun personal trainer –koulutusmatkani: Marko Viinikainen

Viime viikonloppuna olimme tiedonnälkäisen koulutusryhmämme kanssa Trainer4You Personal trainer –koulutuksen viidennellä lähijaksolla. Olimme käyneet läpi matkan varrella jo Kehittävän harjoittelun perusteet –koulutuksen, Kuntosalivalmentajaopinnot, toiminnalliseen anatomiaan painottuvan PT1-jakson, harjoittelun ohjelmointiin keskittyvän PT2-jakson, markkinointiin ja myyntiin pureutuvan PT3-jakson sekä ravintovalmennuksen saloihin sukeltavan P4-jakson.

Vaikka lähikoulutuspäiviä oli takana jo 15 päivän verran, oli fiilis ryhmässä vähintään yhtä innostunut, kun 8 kuukautta sitten koulutusputkea aloittaessamme. Nyt olemme jo loppusuoralla ja innostuksen rinnalla tunnen jo pientä haikeutta siitä, että seuraava lähijakso on yhteisen opiskelutaipaleemme viimeinen. Jatka lukemista Minun personal trainer –koulutusmatkani: Marko Viinikainen

Auta asiakastasi valitsemaan sopivin personal trainer

Kuntokeskusten asiakkailla on ongelma. Sopivimman personal trainerin valinta on vaikeaa tai lähes mahdotonta! Vaikka kuntokeskuksen seinälle on koottu tyylikäs kuvakollaasi talon personal trainer –tiimistä ja koulutustaustoista, ei sopivimman henkilön valinta pelkän hymyn tai pohjakoulutuksen pohjilta ole kovinkaan helppoa. Toimivin ratkaisu ongelmaan on PT –tiimin jäsenten erikoistuminen toisistaan poikkeaviin ja toisiaan tukeviin erityisosaamisalueisiin, kuten ravintovalmennukseen, voimavalmennukseen, psyykkiseen valmennukseen, seniorivalmennukseen, elintapavalmennukseen tai lasten ja nuorten valmentamiseen. Jos asiakas ei nimittäin löydä etsimäänsä, ei ongelma ole enää ainoastaan hänen päänvaivansa, vaan myös sinunkin ongelmasi. Jatka lukemista Auta asiakastasi valitsemaan sopivin personal trainer

Uuden ajan Fitnessmalli – Elina Leskinen

Elina Leskinen liputtaa kehopositiivisuuden puolesta, tukee nuoria hyväksymään itsensä ja puhuu avoimesti omasta syömishäiriötaustastaan, auttaakseen muita asian parissa kamppailevia. Elina opiskelee personal traineriksi, voidakseen toteuttaa unelmaansa hyvinvointialalla.

“Mikäli tulee tarvetta tehdä muutoksia, esim. muokata kehoa haluttuun suuntaan, ei sitä tule tehdä itseinhon kautta vaan lempeästi, itseä rakastaen ja kunnioittaen.”

”Ajatella, että pian valmistun personal traineriksi Trainer4You:n kautta. Olin haaveillut ammatista liikunnan ja ihmisten hyvinvoinnin auttamisen parissa jo ties kuinka pitkään, mutta viime vuonna into nousi ylimmilleen kun kuulin Trainer4You:n olevan mukana yhtenä Fitnessamalli 2017-kilpailun yhteistyökumppaneista. Samalla hetkellä vahvistui päätökseni hakea mukaan yhteen Suomen suurimpaan hyvinvoinnin parissa toimivaan kilpailuun ja näin pääsisin tutustumaan tarkemmin sekä tekemään yhteistyötä Trainer4You:n kanssa. Olin erittäin iloinen Fitnessmalli -kilpailusta, koska siinä ei enää keskitytty ulkonäköön tai vatsalihasten erottuvuuteen, vaan haettiin sporttista, hyvät elämäntavat omaavaa valovoimaista persoonaa, joka voi toimia hyvänä esimerkkinä muille. Hyvinvoinnin lähettiläs on aika osuva sana. ” Jatka lukemista Uuden ajan Fitnessmalli – Elina Leskinen

Syksyn kovimmat ammattikirjat Fitralta

 

Fitra Oy – Hyvinvointiosaamisesi kehittämiskumppani

Fitra Oy on maamme suurin sportti- ja hyvinvointiaiheisen kirjallisuuden kustantaja sekä sisältöyhtiö. Julkaisemme vuosittain 25-30 uutta, hyvinvointiaiheista kirjaa sekä tuotamme digitaalisia sisältöjä omiin ja asiakkaidemme tarpeisiin. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme omien hyvinvointitottumusten muuttamisessa sekä tarjota ammattilaisille parhaat työkalut hyvinvointivalmennusosaamisen tueksi.

Tämän syksyn katalogimme näyttää erityisen mielenkiintoiselta. Haluammekin tarjota sinulle, verkostoomme kuuluvana hyvinvoinnin ammattilaisena, mahdollisuuden huikeaan oppimiskokonaisuuteen sekä pakettitarjoukseen. Hankkimalla alla esitellyt neljä kirjaa, pidät itsesi kehityksen kärjessä näyttöön perustuvan lihaskuntoharjoittelun ja terveyskäyttäytymisen muutoksen sekä niihin liittyvien käytännön metodien ja työkalujen osalta.

Lisäksi Fitralta on tulossa syksyn aikana monia muita ammattikirjoja, joissa kirjailija on jo Trainer4Youn kouluttajajengistä tuttu. Pidä siis silmät ja korvat auki.

1) Lihastohtori II – Hautaa humpuuki

Tutkitulle tiedolle on suurempi tarve kuin koskaan. LIHASTOHTORI II –KIRJA auttaa erottamaan humpuukin näyttöön perustuvasta tiedosta treeneissä, ravinnossa ja terveydessä. Kirja koostuu neljästä kokonaisuudesta: Ensimmäisessä osassa tarjotaan eväitä kriittiseen ajatteluun ja tutkitun tiedon merkityksen ymmärtämiseen. Toisessa osiossa käsitellään treenaamiseen, ravintoon, terveyteen ja fysiologiaan liittyviä humpuuki-ilmiöitä, ja samalla opitaan erottamaan olennainen epäolennaisesta. Kolmas osio sisältää tiiviin katsauksen ja esimerkkejä tutkimustiedon maailmasta treenissä, ravinnossa ja muissa elämäntavoissa. Kirja päättyy hyvin kattaviin elintapasuosituksiin.

2) Motivointi ja käyttäytymisen muutos

Tutkimusten mukaan noin 50 prosenttia keskeyttää liikuntaharrastuksensa ensimmäisen kuuden kuukauden aikana. Siksi motivaatio ja toimintatapojen muutos ovat keskeisiä asioita.

Jan Middelkampin kirja esittää laajan valikoiman strategioita ja käytännöllisiä työkaluja, jotka perustuvat useisiin teorioihin ja viitekehyksiin. Kirjan kymmenessä luvussa käsitellään liikuntaa, ravitsemusta ja elämäntapaa koskevia aiheita sekä erityisaiheita, kuten teknologian roolia motivaation ja käyttäytymismuutosten tukena yhdessä asiakaspalvelun ja viestinnän kanssa.

Kirja auttaa terveyden ja liikunta-alan ammattilaisia kannustamaan ihmisiä aktiivisempaan elämään. Eri rooleissa toimivat ammattilaiset saavat tietoa motivaation ja käyttäytymismuutoksen olennaisista osatekijöistä sekä suuren määrän tietoa käytännön strategioista ja työkaluista asiakkaiden tukemiseen.

Tilaa näiden 4 kirjan paketti edulliseen pakettihintaan 69, 90 e (suositushinta 109,60 e)

3) Voittavat tavat

Ratkaisu terveellisiin elintapoihin, onnellisuuteen ja menestykseen piilee tavoissamme. Voittavat tavat (J. Hietaniemi, A. Tossavainen ja E. Huhtinen) on menestyvän arjen työkirja, jonka säännöllisten harjoitusten tarkoituksena on pikavoittojen sijaan luoda pysyvää muutosta. Voittavat tavat lisää arkeesi suunnitelmallisuutta ja kasvattaa itsetuntemusta. Kirja ei anna valmiita vastauksia ja neuvoja, vaan kysyy sinulta, sillä sinulla on oikeat vastaukset. Kirjan harjoitukset tukevat kokonaisvaltaista kehitystäsi ja perustuvat tieteellisiin tutkimuksiin. Voittavat tavat kulkee helposti mukana ja on nopea täyttää. Sen täyttämiseen kuluu päivittäin vain muutama minuutti, mutta sen seuraaminen auttaa sinua ottamaan ratkaisevat askeleet tavoitteen saavuttamiseksi. Voittavat tavat –kirja toimii mainiosti joko oman hyvinvointimuutosmatkasi tai asiakkaidesi terveyskäyttäytymisvalmennuksen tukityökaluna.

4) Kunnon 15 minuuttia – Jos sinulla olisi nyt vartti ylimääräistä aikaa, mitä tekisit sillä?

Mitä kaikkea voisit saavuttaa ja saada aikaan, jos tekisit sitä 15 minuuttia päivässä? Montako kirjaa lukisit vuodessa? Paljonko saisit elinikää lisää? Montako uutta kieltä voisit oppia? Voisitko tulla parempaan fyysiseen kuntoon? Olisiko sinulla mahdollisuus tulla onnellisemmaksi?

Pystyisikö vartissa saamaan aikaan muutoksen? Entä jos käyttäisit vartin tuohon asiaan joka päivä? Vartti on noin 1 % päivästäsi. Onko se paljon vai vähän? Voisiko olla järkevää uhrata yksi prosentti vuorokaudesta sellaiseen, jonka haluaisi muuttuvan?

Maailman tuhlatuin luonnonvara on aika. Yhtään varttia – edes sekuntia – emme saa koskaan takaisin. Kun se on mennyt, se on mennyt ikiajoiksi. Silti me tuhlaamme eniten juuri aikaa ja toivomme samalla, että voi kuinka olisi edes vartti ylimääräistä aikaa. Ota sinäkin vartista kaikki irti. Ala noudattaa vartin metodia. Annamme tässä kirjassa sinulle 15 elämän osa-aluetta, joista voit valita mieleisesi tai ottaa ne kaikki käyttöön, yksi kerrallaan. Älä ahnehdi. Tee yksi asia kerrallaan. Yhden osa-alueen lukemiseen ja sisäistämiseen menee vain vartti.

Tilaa näiden 4 kirjan paketti edulliseen pakettihintaan 69, 90 e (suositushinta 109,60 e)

Inspiroivia ja innostavia hetkiä itsesi kehittämisen parissa!

Ei ole väliä, kuinka monta kertaa kaadut, vaan kuinka monta kertaa nouset ylös

“Palauduin leikkauksista todella nopeasti toimintakykyiseksi. Syksyllä luin kirjan triathlonista ja lajin teräsmiesmatkasta. Aloin salaa haaveilemaan tuon matkan suorittamisesta; syöpäpotilaasta teräsmieheksi, olisihan se aikamoinen tarina. Mutta tarinaan tuli käänne, elämällä oli uusi yllätys.”

Nimeni on Marko Viinikainen ja olen 32-vuotias perheenisä Kuortaneelta. Perheeseeni kuuluu vaimo ja kolme lasta. Tällä hetkellä opiskelen Trainer4You Personal trainer-koulutusputkessa ja unelmoin ihmisten auttamisesta kohti heidän tavoitteitaan. Treenaan myös parhaillaan kohti kesän 2019 triathlon kisoja. Elän siis unelmaani, vaikka välillä meinasi olla vähän synkempää. Jatka lukemista Ei ole väliä, kuinka monta kertaa kaadut, vaan kuinka monta kertaa nouset ylös

Työhyvinvointi on ihmisten hyvinvointia

Työpaikoilla puhutaan usein työhyvinvoinnista tyky-päivinä tai tyhy-toimintana, jonain ulkopuolisena tempauksena tai tapahtumana, johon on mahdollista osallistua kerran tai kahdesti vuodessa. Toimintaan osallistuvat ne, ketkä haluavat, kenelle aikataulut sopivat, ketkä kokevat toiminnan tärkeänä. Työpaikalla kaikki tekevät työtä, jolloin työhyvinvoinnin pitäisi olla läsnä jokaisen työntekijän jokaisessa työpäivässä. Kun ihmiset voivat hyvin, myös työyhteisö voi hyvin. Jatka lukemista Työhyvinvointi on ihmisten hyvinvointia